Tapaustutkimus myyjien ajankäytöstä
Vallila, Karla (2015)
Vallila, Karla
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419493
Tiivistelmä
Nykytyöelämässä kiire lisääntyy jatkuvasti. Digitalisoituminen on johtanut valtavaan informaatiotulvaan, jossa luovimiseen tarvitaan kykyä tiedon nopeaan analysointiin sekä entistä parempaan ajanhallintaan. Työn kiireisyyttä ja tehokkuutta voidaan ohjata ajankäytöllä ja -hallinnalla, joiden tueksi on saatavilla useita erilaisia työkaluja. Ymmärtämällä yksityiskohtaisesti mihin aika yrityksessä kuluu voidaan tehdä tarkasti kohdennettuja ja perusteltuja toimenpiteitä yrityksen toiminnan tehostamiseksi.
Tässä opinnäytetyössä esitellään tapaustutkimus, jonka taustalla on erään suomalaisen suuryrityksen halu pureutua juuri ajankäytön ja -hallinnan haasteisiin.
Opinnäytetyö pohjaa toimeksiantona kotimaiselle palveluyritykselle tehtyyn myyjien ajankäytön seurantaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten myyjien työaika jakautuu yhden yrityksen yhden toimialan sisällä yhden työpäivän aikana. Lisäksi toimeksiantajayritys halusi selvittää, vaikuttaako myyjän työuran pituus kyseisessä yrityksessä työpäivän tapahtumiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kolmesta teemasta: ajankäyttö, ajanhallinta sekä lean-ajattelu. Ajankäyttö ja siihen liittyvä tutkimus sekä ajankäytön tehokkuus luovat pohjan ajanhallinnan tärkeydestä kertovalle osuudelle, jossa esitellään esimerkkitapoja ajanhallintaan. Kaikissa teorian osa-alueissa huomioidaan myös myyntityön erityispiirteet. Teemat kokoavana toimintatapana esitellään lean-ajattelu eli toiminnan ketteröittämiseen tähtäävä toimintamalli, jossa pyritään saamaan enemmän arvoa vähemmillä resursseilla.
Ajankäytön tutkimus toteutettiin kesällä 2015 tapaustutkimuksena, jossa tutkimuksen kohteena oli harkinnanvaraisella näytteellä valittu joukko myyjiä viidestä eri kaupungista. Tutkimus rajattiin edelleen yhteen yrityksen neljästä eri toimialasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin organisaation ulkopuolisen tutkijan toteuttamaa havainnointia, jotta tulokset saatiin kerättyä luonnollisesta ympäristöstään mahdollisimman tarkasti sekä häiritsemättä myyjien työntekoa. Aineiston laajuudeksi tuli kymmeneltä tutkimuspäivältä 686 havaintoa.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville se, missä suhteessa työaika jakautuu sisäisen ja ulkoisen sekä eri työtehtävien kesken. Tuloksista selvisi uutena tietona muun muassa se, että myyjien ajasta liki kolmannes kuluu sisäisten asioiden hoitamiseen.
Johtopäätöksinä voitiin todeta muun muassa selkeiden roolien sekä sujuvampien prosessien (esimerkiksi raportointi sekä tilausten ja reklamaatioiden käsittely) tärkeys tehokkaalle toiminnalle.
Tässä opinnäytetyössä esitellään tapaustutkimus, jonka taustalla on erään suomalaisen suuryrityksen halu pureutua juuri ajankäytön ja -hallinnan haasteisiin.
Opinnäytetyö pohjaa toimeksiantona kotimaiselle palveluyritykselle tehtyyn myyjien ajankäytön seurantaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten myyjien työaika jakautuu yhden yrityksen yhden toimialan sisällä yhden työpäivän aikana. Lisäksi toimeksiantajayritys halusi selvittää, vaikuttaako myyjän työuran pituus kyseisessä yrityksessä työpäivän tapahtumiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu kolmesta teemasta: ajankäyttö, ajanhallinta sekä lean-ajattelu. Ajankäyttö ja siihen liittyvä tutkimus sekä ajankäytön tehokkuus luovat pohjan ajanhallinnan tärkeydestä kertovalle osuudelle, jossa esitellään esimerkkitapoja ajanhallintaan. Kaikissa teorian osa-alueissa huomioidaan myös myyntityön erityispiirteet. Teemat kokoavana toimintatapana esitellään lean-ajattelu eli toiminnan ketteröittämiseen tähtäävä toimintamalli, jossa pyritään saamaan enemmän arvoa vähemmillä resursseilla.
Ajankäytön tutkimus toteutettiin kesällä 2015 tapaustutkimuksena, jossa tutkimuksen kohteena oli harkinnanvaraisella näytteellä valittu joukko myyjiä viidestä eri kaupungista. Tutkimus rajattiin edelleen yhteen yrityksen neljästä eri toimialasta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin organisaation ulkopuolisen tutkijan toteuttamaa havainnointia, jotta tulokset saatiin kerättyä luonnollisesta ympäristöstään mahdollisimman tarkasti sekä häiritsemättä myyjien työntekoa. Aineiston laajuudeksi tuli kymmeneltä tutkimuspäivältä 686 havaintoa.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville se, missä suhteessa työaika jakautuu sisäisen ja ulkoisen sekä eri työtehtävien kesken. Tuloksista selvisi uutena tietona muun muassa se, että myyjien ajasta liki kolmannes kuluu sisäisten asioiden hoitamiseen.
Johtopäätöksinä voitiin todeta muun muassa selkeiden roolien sekä sujuvampien prosessien (esimerkiksi raportointi sekä tilausten ja reklamaatioiden käsittely) tärkeys tehokkaalle toiminnalle.