Alkoholitukun valinta : case: Kespro Kuopio
Melto, Sara; Koistinen, Heidi (2015)
Melto, Sara
Koistinen, Heidi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419404
Tiivistelmä
Tukkumyynti tarkoittaa toimintaa, jossa palveluita tai tuotteita myydään jälleenmyyjille tai yrityksille. Lähtökohtai-sena tarkoituksena on myydä tuotteita ansaintatarkoituksella ostaville, kuten esimerkiksi anniskeluyrityksille. Suo-messa alkoholitukun toiminta perustuu alkoholilakiin ja lain toteutumista käytännössä valvoo Valvira. Laissa on määritelty tukkuliikkeiden osalta kuka alkoholia saa myydä, sekä kenelle ja miten sitä saa myydä. Valvira myöntää tukkuliikkeille luvat alkoholin maahantuontiin sekä toimintaan.
Tutkimusongelmana opinnäytetyössämme on tarkastella alkoholitukun valintaan ja vaihtamiseen vaikuttavia tekijöi-tä. Työmme toimeksiantajana toimii Kuopion Kespro. Tarkoituksena on tuottaa Kesprolle lisätietoa siitä, mitä tekijöi-tä pidetään tärkeinä alkoholitukun valinnassa/vaihtamisessa. Opinnäytetyössä käsittelemme aihetta kumppanuuden, logistiikan ja business to business – markkinoinnin näkökulmista. Nämä aiheet on tärkeää ottaa huomioon, kun tut-kitaan tukkuliikkeen valintaan ja vaihtamiseen vaikuttavia tekijöitä. Erityisesti logistiikalla on suuri merkitys tukku-liikkeen valintaan ja sen avulla pystytään nykyisin myös kilpailemaan markkinoilla.
Opinnäytetyömme koostuu teoriaosiosta sekä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuk-sena ja kohderyhmänä toimi Iisalmen, Varkauden ja Kuopion alueen anniskeluyritykset. Kohderyhmästä jätettiin pois S-ryhmän anniskeluyritykset toimeksiantajan pyynnöstä. Kysely toteutettiin tammi-helmikuussa 2015 Webro-pol-ohjelman kautta. Kaiken kaikkiaan kysely lähetettiin 124 yritykselle ja vastauksia palautui yhteensä 54, jolloin vastausprosentiksi tulee 44 %. Olisimme toivoneet enemmän vastauksia, sillä korkeampi vastausprosentti parantaisi tutkimuksen luotettavuutta. Kyselyn avulla saimme tietoa alkoholitukkujen valintaan/vaihtamiseen liittyen. Tulosten perusteella voidaan todeta muun muassa toimitusvarmuuden ja tuotevalikoiman olevan tärkeimpien tekijöiden jou-kossa alkoholitukun valinnassa. Alkoholitukun valintaan ja vaihtamiseen liittyvät tekijät eivät kuitenkaan tutkimuk-sen mukaan poikkea paljoa toisistaan, vaan tulokset ovat molemmissa samankaltaiset.
Tutkimusongelmana opinnäytetyössämme on tarkastella alkoholitukun valintaan ja vaihtamiseen vaikuttavia tekijöi-tä. Työmme toimeksiantajana toimii Kuopion Kespro. Tarkoituksena on tuottaa Kesprolle lisätietoa siitä, mitä tekijöi-tä pidetään tärkeinä alkoholitukun valinnassa/vaihtamisessa. Opinnäytetyössä käsittelemme aihetta kumppanuuden, logistiikan ja business to business – markkinoinnin näkökulmista. Nämä aiheet on tärkeää ottaa huomioon, kun tut-kitaan tukkuliikkeen valintaan ja vaihtamiseen vaikuttavia tekijöitä. Erityisesti logistiikalla on suuri merkitys tukku-liikkeen valintaan ja sen avulla pystytään nykyisin myös kilpailemaan markkinoilla.
Opinnäytetyömme koostuu teoriaosiosta sekä kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuk-sena ja kohderyhmänä toimi Iisalmen, Varkauden ja Kuopion alueen anniskeluyritykset. Kohderyhmästä jätettiin pois S-ryhmän anniskeluyritykset toimeksiantajan pyynnöstä. Kysely toteutettiin tammi-helmikuussa 2015 Webro-pol-ohjelman kautta. Kaiken kaikkiaan kysely lähetettiin 124 yritykselle ja vastauksia palautui yhteensä 54, jolloin vastausprosentiksi tulee 44 %. Olisimme toivoneet enemmän vastauksia, sillä korkeampi vastausprosentti parantaisi tutkimuksen luotettavuutta. Kyselyn avulla saimme tietoa alkoholitukkujen valintaan/vaihtamiseen liittyen. Tulosten perusteella voidaan todeta muun muassa toimitusvarmuuden ja tuotevalikoiman olevan tärkeimpien tekijöiden jou-kossa alkoholitukun valinnassa. Alkoholitukun valintaan ja vaihtamiseen liittyvät tekijät eivät kuitenkaan tutkimuk-sen mukaan poikkea paljoa toisistaan, vaan tulokset ovat molemmissa samankaltaiset.