Näytteenoton ergonomia haltuun : Työpajaopetusta bioanalytiikan opiskelijoille
Luomala, Mari; Sneck, Laura (2015)
Luomala, Mari
Sneck, Laura
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218893
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme perehdymme laskimoverinäytteenoton ergonomiaan tilaajan toiveen mukaisesti fysioterapeuttista osaamistamme hyödyntäen. Opinnäytetyöprosessi käynnistyi Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelmasta tulleesta pyynnöstä. Opettajat ovat huomanneet ergonomiaohjauksen tarpeen näytteenottotilanteeseen liittyen. Bioanalytiikan tutkinto-ohjelmaan ei sisälly tällä hetkellä ergonomiaopetusta. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat toiseksi yleisin syy työkyvyttömyyseläkkeelle jäämiseen. Ergonomia on yksi keinoista, joilla voidaan ennaltaehkäistä työstä aiheutuvaa kuormittumista.
Tavoitteenamme on kartoittaa bioanalytiikan opiskelijoiden valmiuksia työskennellä ergonomisesti näytteenottotilanteessa. Tilaajan tarpeen mukaisesti havainnointi keskittyy laskimoverinäytteenottoon kyynärvarresta. Toisena tavoitteenamme on kehittää kartoituksen pohjalta mahdollisimman toimiva ergonomiatyöpajakonsepti bioanalytiikan opiskelijoille.
Kuvasimme tammikuussa 2015 ensimmäisen vuoden opiskelijoiden näytteenottoharjoituksia. Kuvattu materiaali toimii aineistona, jonka pohjalta havainnoimme opiskelijoiden työskentelyä. Analysoimme videomateriaalia International Ergonomics Associationin ja Työterveyslaitoksen ergonomian tarkistuslistoja hyödyntäen. Ergonomian aihealueista havainnointi keskittyy pelkästään fyysiseen ergonomiaan. Opinnäytetyötä tehdessä olemme pyrkineet hyödyntämään aihee-seen liittyvää uusinta kirjallisuutta ja tutkimuksia. Työpajaopetusta varten tutustuimme eri opetusmenetelmiin ja valitsimme perustellen tarkoitukseen parhaiten soveltuvat menetelmät. Työpajaopetuksessa hyödynnämme Problem Based Learning -menetelmää sekä case-opetusta.
Aineistoa havainnoidessamme löysimme selkeitä kehityskohteita opiskelijoiden näytteenoton ergonomiasta. Analysoinnissa tärkeimmät huomiot liittyivät työpisteen järjestelyyn ja työskentelyasentoihin. Työpajan sisältö määräytyi analysoinnin tuloksien mukaan.
Opinnäytetyömme perusteella bioanalytiikan opiskelijat tarvitsevat ergonomiaopetusta. Ergonomiset periaatteet ovat sovellettavissa myös muihin bioanalyytikon työtehtäviin laskimoverinäytteenoton lisäksi. Olemme kehittäneet työpajan materiaalin niin, että sitä pystyy hyödyntämään myös tulevaisuudessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää, onko työpajaopetus muuttanut opiskelijoiden työtapoja ergonomisemmiksi. Jos työpajaopetus ei ole toimivin ratkaisu, voisi materiaalejamme jalostaa eteenpäin.
Tavoitteenamme on kartoittaa bioanalytiikan opiskelijoiden valmiuksia työskennellä ergonomisesti näytteenottotilanteessa. Tilaajan tarpeen mukaisesti havainnointi keskittyy laskimoverinäytteenottoon kyynärvarresta. Toisena tavoitteenamme on kehittää kartoituksen pohjalta mahdollisimman toimiva ergonomiatyöpajakonsepti bioanalytiikan opiskelijoille.
Kuvasimme tammikuussa 2015 ensimmäisen vuoden opiskelijoiden näytteenottoharjoituksia. Kuvattu materiaali toimii aineistona, jonka pohjalta havainnoimme opiskelijoiden työskentelyä. Analysoimme videomateriaalia International Ergonomics Associationin ja Työterveyslaitoksen ergonomian tarkistuslistoja hyödyntäen. Ergonomian aihealueista havainnointi keskittyy pelkästään fyysiseen ergonomiaan. Opinnäytetyötä tehdessä olemme pyrkineet hyödyntämään aihee-seen liittyvää uusinta kirjallisuutta ja tutkimuksia. Työpajaopetusta varten tutustuimme eri opetusmenetelmiin ja valitsimme perustellen tarkoitukseen parhaiten soveltuvat menetelmät. Työpajaopetuksessa hyödynnämme Problem Based Learning -menetelmää sekä case-opetusta.
Aineistoa havainnoidessamme löysimme selkeitä kehityskohteita opiskelijoiden näytteenoton ergonomiasta. Analysoinnissa tärkeimmät huomiot liittyivät työpisteen järjestelyyn ja työskentelyasentoihin. Työpajan sisältö määräytyi analysoinnin tuloksien mukaan.
Opinnäytetyömme perusteella bioanalytiikan opiskelijat tarvitsevat ergonomiaopetusta. Ergonomiset periaatteet ovat sovellettavissa myös muihin bioanalyytikon työtehtäviin laskimoverinäytteenoton lisäksi. Olemme kehittäneet työpajan materiaalin niin, että sitä pystyy hyödyntämään myös tulevaisuudessa. Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää, onko työpajaopetus muuttanut opiskelijoiden työtapoja ergonomisemmiksi. Jos työpajaopetus ei ole toimivin ratkaisu, voisi materiaalejamme jalostaa eteenpäin.