Hotellin vastaanoton sisäinen viestintä : Scandic Hotel Plaza Turku
Siponen Orellana, Minna (2015)
Siponen Orellana, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118616
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy hotellin vastaanoton sisäiseen viestintään. Onnistunut sisäinen viestintä tukee työmotivaatiota ja työssä viihtymistä. Kun työntekijä tietää omat työtehtävänsä ja oman merkityksensä yrityksen kokonaistavoitteiden saavuttamisessa, hänen on helpompi ymmärtää työnsä tärkeys ja siten motivoitua työskentelemään koko työyhteisönsä hyväksi. Opinnäytetyötä varten on havainnoitu Scandic Plaza hotellin vastaanoton toimintatapoja ja sisäisen viestinnän keinoja.
Vastaanottovirkailijat hotellissa ovat viestiyhteydessä työryhmän muiden työntekijöiden kanssa sekä kommunikoivat eri osastojen, kuten kerrossiivouksen kanssa. Vuoden 2015 aikana Scandic lanseerasi tablettitietokoneet kerroshuollon käyttöön Suomessa toimivissa hotelleissa. Tablettitietokone auttaa nopeuttamaan siistijöiden työtä, sillä sen avulla siistijät voivat paremmin kirjata jo siivotut huoneet tietokonejärjestelmään, ja vastaanotto saa tiedon reaaliajassa. Varausjärjestelmä tarjoaa virkailijalle mahdollisuuden kirjoittaa viestejä varauksiin, jotka näkyvät vain tietokoneen ruudulla ja näin vastaanottovirkailijat pystyvät välttämään ylimääräistä paperinkulutusta. Sisäinen viestintä antaa henkilöstölle yhteisen tiedollisen perusta yhteistyölle, jolloin näillä tekijöillä on mahdollisuus vaikuttaa vastaanoton työn tuottavuuteen.
Vastaanottovirkailijat hotellissa ovat viestiyhteydessä työryhmän muiden työntekijöiden kanssa sekä kommunikoivat eri osastojen, kuten kerrossiivouksen kanssa. Vuoden 2015 aikana Scandic lanseerasi tablettitietokoneet kerroshuollon käyttöön Suomessa toimivissa hotelleissa. Tablettitietokone auttaa nopeuttamaan siistijöiden työtä, sillä sen avulla siistijät voivat paremmin kirjata jo siivotut huoneet tietokonejärjestelmään, ja vastaanotto saa tiedon reaaliajassa. Varausjärjestelmä tarjoaa virkailijalle mahdollisuuden kirjoittaa viestejä varauksiin, jotka näkyvät vain tietokoneen ruudulla ja näin vastaanottovirkailijat pystyvät välttämään ylimääräistä paperinkulutusta. Sisäinen viestintä antaa henkilöstölle yhteisen tiedollisen perusta yhteistyölle, jolloin näillä tekijöillä on mahdollisuus vaikuttaa vastaanoton työn tuottavuuteen.