Työterveyshuoltoyksikön laatujärjestelmän rakentaminen hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaan
Luoma-Halkola, Leena (2015)
Luoma-Halkola, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112918326
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa kehittämistoimintana asetuksen 708/2013 velvoittama kirjallinen laatujärjestelmä yhteistyökumppanin työterveyshuoltoyksikköön. Tutkimustehtävinä olivat: Miten koko työyhteisö saadaan osallistettua kirjallisen laatujärjestelmän rakentamiseen? Millä keinoin prosessiajattelu saadaan siirrettyä työterveysyhteistyöhön asiakasyritysten kanssa? Miten voidaan varmistaa laadun jatkuva seuranta arjen työssä työterveyshuoltoyksikössä? Yhteisen kehittämistoiminnan tavoitteena oli edistää entistä laadukkaampien ja tasalaatuisempien työterveyshuoltopalveluiden tuottamista työterveyshuoltoyksikön asiakasyrityksille ja niiden työntekijöille.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusmetodi oli toimintatutkimusta soveltava tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Kehittämistyössä menetelmänä käytettiin työyhteisön osallistavaa toimintaa, johon kuului; koulutus, interventiot ja workshop-työskentely, sekä niihin liittyvät työyhteisön reflektoivat keskustelut yhteisistä työ- ja toimintatavoista. Toimintatutkimusta soveltava menetelmä oli sopiva tämän opinnäytetyön tekemiseen käytännönläheisten ja tarpeellisten lopputuotosten vuoksi. Merkittäviksi tekijöiksi kehittämistyön onnistumiselle nousivat työyhteisön resurssit ajankäytöstä ja henkilöstöstä. Tärkeitä oli myös vuorovaikutuksellinen tiimityö, ammattitaitoinen ja kehittämiseen sitoutunut henkilökunta, sekä kehittämistoiminnan mahdollistava ja laatujohtamisen sisäistänyt esimies.
Tulevaisuudessa laatujärjestelmän avulla on helpompi seurata työterveyshuoltoyksikön toiminnan vaikuttavuutta ja kehittämiskohteita, huomioiden etenkin asetuksen velvoittama asiakasnäkökulma. Jatkossa työterveyshuoltoyksikön toiminnan laadun seuranta sekä sen kehittäminen ja vaikuttavuuden arviointi jatkuvat työhön kuuluvana, normaalina kehittämistoimintana. Laatujärjestelmää ja toimintoja kehittämällä on mahdollista hakea sertifikaattia. Se olisi luotettava todistus osoittamaan työterveyshuoltoyksikön toimivan asiakaslähtöisesti ja järjestelmällisesti toiminnan laadun kehittämisessä
Tässä opinnäytetyössä tutkimusmetodi oli toimintatutkimusta soveltava tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Kehittämistyössä menetelmänä käytettiin työyhteisön osallistavaa toimintaa, johon kuului; koulutus, interventiot ja workshop-työskentely, sekä niihin liittyvät työyhteisön reflektoivat keskustelut yhteisistä työ- ja toimintatavoista. Toimintatutkimusta soveltava menetelmä oli sopiva tämän opinnäytetyön tekemiseen käytännönläheisten ja tarpeellisten lopputuotosten vuoksi. Merkittäviksi tekijöiksi kehittämistyön onnistumiselle nousivat työyhteisön resurssit ajankäytöstä ja henkilöstöstä. Tärkeitä oli myös vuorovaikutuksellinen tiimityö, ammattitaitoinen ja kehittämiseen sitoutunut henkilökunta, sekä kehittämistoiminnan mahdollistava ja laatujohtamisen sisäistänyt esimies.
Tulevaisuudessa laatujärjestelmän avulla on helpompi seurata työterveyshuoltoyksikön toiminnan vaikuttavuutta ja kehittämiskohteita, huomioiden etenkin asetuksen velvoittama asiakasnäkökulma. Jatkossa työterveyshuoltoyksikön toiminnan laadun seuranta sekä sen kehittäminen ja vaikuttavuuden arviointi jatkuvat työhön kuuluvana, normaalina kehittämistoimintana. Laatujärjestelmää ja toimintoja kehittämällä on mahdollista hakea sertifikaattia. Se olisi luotettava todistus osoittamaan työterveyshuoltoyksikön toimivan asiakaslähtöisesti ja järjestelmällisesti toiminnan laadun kehittämisessä