Tunnettuuden rakentaminen ja markkinointiviestinnän rooli - Case: Faster Horse
Ylönen, Outi; Eisto, Katri (2015)
Ylönen, Outi
Eisto, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718223
Tiivistelmä
Ihminen kohtaa päivittäin 30 000 eri brändiviestiä, joten on haasteellista erottua markkinointiviestien massasta ja kilpailijoista. Yrityksen on tehtävä markkinointitoimenpiteitä tunnettuuden saavuttamiseksi, jotta kohderyhmä on tietoinen yrityksestä ja sen palveluiden olemassaolosta. Tunnettuus on ratkaisevassa roolissa yrityksen menestymisen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä post-digitaalisen suunnittelutoimiston Faster Horsen kanssa. Työ pohjautui Faster Horsen tarpeeseen selvittää, kuinka yrityksen lanseerauskampanja onnistui ja kuinka se saavutti tunnettuutta valittujen markkinointiviestinnän toimenpiteiden avulla. Tunnettuuden rakentumista tutkittiin markkinointi- ja mainostoimistojen kesken. Työ käsittelee aihetta Faster Horsen palvelutarjooman ja lanseerauksessa käytettyjen markkinointiviestinnän kanavien kautta.
Työn teoreettinen viitekehys avaa yritysbrändin tunnettuutta sekä sen syntymistä ja rakentumista. Teoriassa syvennytään syihin, miksi tunnettuuden rakentamiseen kannattaa panostaa. Tunnettuuden rakentamista käsitellään markkinointiviestinnän toimenpiteiden ja kanavien näkökulmasta.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kaksiosaisena kvantitatiivisena tutkimuksena maalis-huhtikuussa 2014. Ensimmäinen osa toteutettiin puhelinhaastatteluna ja toinen digitaalisena kyselynä. Tutkimuksen perusjoukko on Suomen top 500 yritykset liikevaihdon mukaan.
Tuloksista ilmenee, että ilman tunnettuutta yrityksen on vaikea kilpailla markkinoilla paikkansa vakiinnuttaneiden yritysbrändien kanssa. Myös on havaittavissa, että Faster Horsen lanseerauskampanja ei saavuttanut merkittävää tunnettuutta yritysbrändille. Yritysbrändi luotti yhden mainoksen voimaan, tarkoituksena houkutella kohderyhmä seuraamaan omia kanavia ja jatkaa palveluiden markkinointia henkilökohtaisempien toimenpiteiden kautta. Tutkimustuloksissa korostuu kohderyhmän tunteminen, markkinointiviestinnän kohdentaminen ja kanavien monipuolinen käyttö markkinoinnissa. Tutkimustietoa hyödynnettiin Faster Horsen tulevaisuuden toiminnan suunnittelussa sekä strategisten päätösten tukena.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä post-digitaalisen suunnittelutoimiston Faster Horsen kanssa. Työ pohjautui Faster Horsen tarpeeseen selvittää, kuinka yrityksen lanseerauskampanja onnistui ja kuinka se saavutti tunnettuutta valittujen markkinointiviestinnän toimenpiteiden avulla. Tunnettuuden rakentumista tutkittiin markkinointi- ja mainostoimistojen kesken. Työ käsittelee aihetta Faster Horsen palvelutarjooman ja lanseerauksessa käytettyjen markkinointiviestinnän kanavien kautta.
Työn teoreettinen viitekehys avaa yritysbrändin tunnettuutta sekä sen syntymistä ja rakentumista. Teoriassa syvennytään syihin, miksi tunnettuuden rakentamiseen kannattaa panostaa. Tunnettuuden rakentamista käsitellään markkinointiviestinnän toimenpiteiden ja kanavien näkökulmasta.
Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kaksiosaisena kvantitatiivisena tutkimuksena maalis-huhtikuussa 2014. Ensimmäinen osa toteutettiin puhelinhaastatteluna ja toinen digitaalisena kyselynä. Tutkimuksen perusjoukko on Suomen top 500 yritykset liikevaihdon mukaan.
Tuloksista ilmenee, että ilman tunnettuutta yrityksen on vaikea kilpailla markkinoilla paikkansa vakiinnuttaneiden yritysbrändien kanssa. Myös on havaittavissa, että Faster Horsen lanseerauskampanja ei saavuttanut merkittävää tunnettuutta yritysbrändille. Yritysbrändi luotti yhden mainoksen voimaan, tarkoituksena houkutella kohderyhmä seuraamaan omia kanavia ja jatkaa palveluiden markkinointia henkilökohtaisempien toimenpiteiden kautta. Tutkimustuloksissa korostuu kohderyhmän tunteminen, markkinointiviestinnän kohdentaminen ja kanavien monipuolinen käyttö markkinoinnissa. Tutkimustietoa hyödynnettiin Faster Horsen tulevaisuuden toiminnan suunnittelussa sekä strategisten päätösten tukena.