Event Marketing : Case RESTO 2015
Järvenpää, Sanni (2015)
Järvenpää, Sanni
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718138
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tapahtumamarkkinointia RESTO 2015- tietotaitokilpailussa. Opinnäytetyössä tutkittiin tapahtumamarkkinoinnin johtamista, suunnittelua, toimintaa ja toteutusta RESTO 2015 -tietotaitokilpailussa. Opinnäytetyön kirjoittaja työskenteli tapahtumassa markkinointiharjoittelijana.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista eli laadullista ja määrällistä tutkimusmetodia, jotta tapahtuman suunnittelua, toimintaa ja toteutusta pystyttiin tarkastelemaan järjestäjien sekä vieraiden näkökulmista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI), joka oli RESTO 2015 -tietotaitokilpailun järjestäjä.
Tutkittu data osoittaa, että menestynyt tapahtumamarkkinointi vaatii strategista suunnittelua, toteutusta ja valvontaa, joiden taustalla toimii tapahtumamarkkinoinnin teoria. Tapahtuman tyyppi ja koko sekä ulkoiset ja sisäiset tekijät vaikuttavat tapahtumamarkkinointiin, jossa hyvin organisoidun markkinointijohtamisen tärkeys tulee esille. RESTO -tietotaitokilpailun kaltaisissa tapahtumissa, jotka ovat pieniä ja voittoa tavoittelemattomia tapahtumia, markkinoinnissa turvaudutaan vapaaehtoistyöhön, joka voi aiheuttaa ammattimaisuuden puutteen tapahtumamarkkinoinnissa. Kokonaisvaltaisesti markkinointi toteutettiin RESTO 2015 tapahtumassa hyvin. Opinnäytetyön kehitysideana tulevaisuuden RESTO -tietotaitokilpailun tapahtumajohtamisessa tulisi ottaa markkinoinnin suunnittelu sekä toteutuksen valvonta paremmin huomioon.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista eli laadullista ja määrällistä tutkimusmetodia, jotta tapahtuman suunnittelua, toimintaa ja toteutusta pystyttiin tarkastelemaan järjestäjien sekä vieraiden näkökulmista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI), joka oli RESTO 2015 -tietotaitokilpailun järjestäjä.
Tutkittu data osoittaa, että menestynyt tapahtumamarkkinointi vaatii strategista suunnittelua, toteutusta ja valvontaa, joiden taustalla toimii tapahtumamarkkinoinnin teoria. Tapahtuman tyyppi ja koko sekä ulkoiset ja sisäiset tekijät vaikuttavat tapahtumamarkkinointiin, jossa hyvin organisoidun markkinointijohtamisen tärkeys tulee esille. RESTO -tietotaitokilpailun kaltaisissa tapahtumissa, jotka ovat pieniä ja voittoa tavoittelemattomia tapahtumia, markkinoinnissa turvaudutaan vapaaehtoistyöhön, joka voi aiheuttaa ammattimaisuuden puutteen tapahtumamarkkinoinnissa. Kokonaisvaltaisesti markkinointi toteutettiin RESTO 2015 tapahtumassa hyvin. Opinnäytetyön kehitysideana tulevaisuuden RESTO -tietotaitokilpailun tapahtumajohtamisessa tulisi ottaa markkinoinnin suunnittelu sekä toteutuksen valvonta paremmin huomioon.