Tilinpäätösanalyysi - Viisi eläinkauppaa
Jansson, Laura (2015)
Jansson, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618045
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia eläinkaupan alaa Suomessa analysoimalla viiden eri kohdeyrityksen taloudellista tilaa ja sen kehitystä vuosina 2012–2014. Kohdeyritykset ovat kaikki osakeyhtiöitä ja toimivat pääasiassa Suomen markkinoilla. Yritysten liiketoiminta perustuu lemmikkieläintarvikkeiden ja pieneläinten myyntiin myymälöiden ja verkkoliiketoiminnan kautta. Opinnäytetyössä pyritään selvittämään eri liiketoimintamallien vaikutusta yrityksen taloudelliseen menestykseen. Tarkoituksena on antaa mahdollisimman kattava kuva toimialan nykytilasta, sen kehityksestä ja tulevaisuuden mahdollisuuksista.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä itse tilinpäätösanalyysistä ja havainnointiosuudesta. Teoriaosuus käsittelee tilinpäätösanalyysiä ja se on laadittu kirjallisuuden, sähköisten lähteiden sekä kansainvälisten tutkimusten pohjalta. Teoria osuuden tarkoituksena on pohjustaa ja tukea varsinaista tutkimusta.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytetään tilinpäätösanalyysiä sekä havainnointia. Tutkimuksessa käytetään hyödyksi kohdeyritysten vuosien 2012–2014 tilinpäätöksistä saatavaa informaatiota. Tilinpäätökset on oikaistu ja niiden pohjalta laskettu yritysten kannattavuutta, maksuvalmiutta, vakavaraisuutta ja tehokkuutta mittaavia tunnuslukuja, joiden pohjalta on laadittu tunnuslukuanalyysi. Tilinpäätösanalyysin tueksi on havainnoitu kolmea eri kohdeyritystä vierailemalla myymälöissä sekä tutkimalla verkkokauppoja. Tutkimuksen lopussa vertaillaan eri yritysten taloudellista tilaa keskenään ja arvioidaan kyseisen toimialan tilanteen ja kehityksen mahdollisia vaikutuksia yritysten taloudelliseen tilanteeseen.
Lemmikkieläintarvikkeiden ympärille sijoittuva liiketoiminta kasvaa heikosta taloustilanteesta huolimatta. Tutkimustuloksista voitiin huomata, että pienet ja itsenäiset lemmikkieläinkaupat ovat haasteellisessa tilanteessa. Liikevaihtoa pyritään kasvattamaan kannattavuuden ja vakavaraisuuden kustannuksella. Kansainvälisten lemmikkieläinketjujen rantautuminen Suomen markkinoille eritoten verkkokaupan välityksellä kiristää kilpailua entisestään ja ajaa pienemmät eläinkaupat ahtaalle. Parhaiten ovat menestyneet yritykset, joilla on vahva konsepti ja strategia ja jotka pystyvät pitämään tuotteensa kilpailukykyisinä. Toimiva verkkokauppa on edellytys menestyksekkääseen liiketoimintaan. Yritykset, jotka ovat onnistuneesti yhdistäneet liiketoiminnan verkossa ja myymälöissä, ovat saavuttaneet vakaan taloudellisen tilan ja hyvät kasvumahdollisuudet tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä itse tilinpäätösanalyysistä ja havainnointiosuudesta. Teoriaosuus käsittelee tilinpäätösanalyysiä ja se on laadittu kirjallisuuden, sähköisten lähteiden sekä kansainvälisten tutkimusten pohjalta. Teoria osuuden tarkoituksena on pohjustaa ja tukea varsinaista tutkimusta.
Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytetään tilinpäätösanalyysiä sekä havainnointia. Tutkimuksessa käytetään hyödyksi kohdeyritysten vuosien 2012–2014 tilinpäätöksistä saatavaa informaatiota. Tilinpäätökset on oikaistu ja niiden pohjalta laskettu yritysten kannattavuutta, maksuvalmiutta, vakavaraisuutta ja tehokkuutta mittaavia tunnuslukuja, joiden pohjalta on laadittu tunnuslukuanalyysi. Tilinpäätösanalyysin tueksi on havainnoitu kolmea eri kohdeyritystä vierailemalla myymälöissä sekä tutkimalla verkkokauppoja. Tutkimuksen lopussa vertaillaan eri yritysten taloudellista tilaa keskenään ja arvioidaan kyseisen toimialan tilanteen ja kehityksen mahdollisia vaikutuksia yritysten taloudelliseen tilanteeseen.
Lemmikkieläintarvikkeiden ympärille sijoittuva liiketoiminta kasvaa heikosta taloustilanteesta huolimatta. Tutkimustuloksista voitiin huomata, että pienet ja itsenäiset lemmikkieläinkaupat ovat haasteellisessa tilanteessa. Liikevaihtoa pyritään kasvattamaan kannattavuuden ja vakavaraisuuden kustannuksella. Kansainvälisten lemmikkieläinketjujen rantautuminen Suomen markkinoille eritoten verkkokaupan välityksellä kiristää kilpailua entisestään ja ajaa pienemmät eläinkaupat ahtaalle. Parhaiten ovat menestyneet yritykset, joilla on vahva konsepti ja strategia ja jotka pystyvät pitämään tuotteensa kilpailukykyisinä. Toimiva verkkokauppa on edellytys menestyksekkääseen liiketoimintaan. Yritykset, jotka ovat onnistuneesti yhdistäneet liiketoiminnan verkossa ja myymälöissä, ovat saavuttaneet vakaan taloudellisen tilan ja hyvät kasvumahdollisuudet tulevaisuudessa.