Att vara syskon till ett barn med specialbehov. En litteraturstudie
Lindén, Hanna-Sofia (2015)
Lindén, Hanna-Sofia
Yrkeshögskolan Arcada
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617981
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att ta reda på hur barn som har syskon med specialbehov upp-lever sin roll i familjen. Utgående från syftet är mina frågeställningar: Hur inverkar sys-kons specialbehov på andra barn i familjen? Hurdan roll har barn i familjer där det finns syskon med specialbehov? Jag valde att göra en litteraturstudie och använde mig av 9 st. artiklar. Barn i detta arbete innebär att de är mellan 0-18 år och har växt upp tillsammans med sitt syskon med specialbehov. Resultatet visade att syskonen både tar och får en del ansvar, de behöver också få stöd och kunskap om specialbehovet. Fastän syskonrelationen i sig kunde vara rätt bra fanns det ändå en del konsekvenser av att ha ett syskon med specialbehov. En del svårigheter kunde också uppstå hos barn som har syskon med specialbehov, t.ex. anpassningssvårigheter. The aim of this study was to find out how a child is affected by having a sibling with a special need. Based on the aim my questions were: How does a child’s special needs af-fect other children in the family? What role does children have in families where a sibling has a special need? For my method I used a literary study, in my study I had 9 different articles. In this study a child means that it is between 0-18 years old and has been living and raised with its sibling with special needs. The results show that siblings usually either take or are given a certain amount of responsibility. The siblings also need support and information about the special needs. The relationship between the siblings were usually good but there were still some consequences when having a sibling with special needs. A child that has a sibling with special needs might also have some difficulties, e.g. difficulties adapting.