KOHTAAMISEN ILO : Varhaiskasvattajien kokemuksia satuhieronnasta
Rajala, Hannele; Sinervo, Taina (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Rajala, Hannele
Sinervo, Taina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517791
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Rajala, Hannele ja Sinervo, Taina. KOHTAAMISEN ILO. Varhaiskasvattajien kokemuksia satuhieronnasta. Syksy 2015, 48 sivua, 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tässä opinnäytetyössä tutkimuksen kohteena olivat satuhieronnan vaikutukset lapsiin sekä vuorovaikutukseen varhaiskasvattajan ja lapsen välillä. Tutkimus antoi tietoa satuhieronta-menetelmästä yhtenä mahdollisuutena tukea lapsen hyvinvointia varhaiskasvatuksen arjessa.
Opinnäytetyömme aineisto kerättiin Internetissä Webrol-ohjelmalla Satuhieronnan Facebook-sivustolla olevalla linkillä. Tutkimuksessa kerättiin tietoa kyselyyn vastanneiden varhaiskasvattajien omista satuhieronta-kokemuksista sekä heidän tekemistä havainnoista lasten satuhieronta-kokemuksista. Kysymyksiä oli laadittu yksitoista, joihin vastasi 10 varhaiskasvattajaa. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jonka lähtökohtana oli tutkia ihmisten omia kokemuksia. Tutkimustulokset ohjasivat keskeisen teoriatiedon hankkimista liittyen kosketukseen, osallisuuteen, vuorovaikutukseen ja yhteisöllisyyteen.
Vastaajat kokivat satuhieronta-menetelmän olevan lapselle sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti merkityksellinen kokemus. Jokainen lapsi saa satuhieronnasta sitä mitä juuri hän tarvitsee rohkaisten herkkää ja rauhoittaen levotonta lasta. Satuhieronta on aina käytettävissä oleva positiivinen työmenetelmä.
Asiasanat: satuhieronta, satu, osallisuus, kosketus, vuorovaikutus.
Rajala, Hannele ja Sinervo, Taina. KOHTAAMISEN ILO. Varhaiskasvattajien kokemuksia satuhieronnasta. Syksy 2015, 48 sivua, 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tässä opinnäytetyössä tutkimuksen kohteena olivat satuhieronnan vaikutukset lapsiin sekä vuorovaikutukseen varhaiskasvattajan ja lapsen välillä. Tutkimus antoi tietoa satuhieronta-menetelmästä yhtenä mahdollisuutena tukea lapsen hyvinvointia varhaiskasvatuksen arjessa.
Opinnäytetyömme aineisto kerättiin Internetissä Webrol-ohjelmalla Satuhieronnan Facebook-sivustolla olevalla linkillä. Tutkimuksessa kerättiin tietoa kyselyyn vastanneiden varhaiskasvattajien omista satuhieronta-kokemuksista sekä heidän tekemistä havainnoista lasten satuhieronta-kokemuksista. Kysymyksiä oli laadittu yksitoista, joihin vastasi 10 varhaiskasvattajaa. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus, jonka lähtökohtana oli tutkia ihmisten omia kokemuksia. Tutkimustulokset ohjasivat keskeisen teoriatiedon hankkimista liittyen kosketukseen, osallisuuteen, vuorovaikutukseen ja yhteisöllisyyteen.
Vastaajat kokivat satuhieronta-menetelmän olevan lapselle sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti merkityksellinen kokemus. Jokainen lapsi saa satuhieronnasta sitä mitä juuri hän tarvitsee rohkaisten herkkää ja rauhoittaen levotonta lasta. Satuhieronta on aina käytettävissä oleva positiivinen työmenetelmä.
Asiasanat: satuhieronta, satu, osallisuus, kosketus, vuorovaikutus.