Lastentarhanopettajien valmiudet lastensuojelullisissa tilanteissa Kemin päiväkodeissa : Lastentarhanopettajien näkökulma
Vind, Stella; Vilppola, Tuija (2015)
Vind, Stella
Vilppola, Tuija
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317349
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää, minkälaisia lastensuojelullisia valmiuksia Kemin päiväkodeissa työskentelevät lastentarhanopettajat omaavat. Tuomme työssämme esille, miten ja millä tavalla lastentarhanopettajat toimivat päiväkodeissa lastensuojelua vaativissa tilanteissa. Tavoitteenamme on, että tutkimustulosten perusteella Kemin päiväkodit voivat kehittää työntekijöidensä lastensuojelullisia valmiuksia. Haastattelimme kolmea lastentarhanopettajaa, jotka työskentelevät Kemissä eri päiväkodeissa.
Käytimme opinnäytetyössämme laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä käytimme haastattelua. Haastatteluissa hyödynsimme teemahaastattelua, joka on puolistrukturoitu haastattelutyyppi. Haastattelumuotona käytimme yksilöhaastattelua, sillä halusimme saada lastentarhanopettajien oman äänen kuuluviin. Opinnäytetyömme aineisto perustuu teoriatietoon sekä haastatteluista koottuun aineistoon. Aineiston analysoinnissa hyödynsimme sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten perusteella lastentarhanopettajat omaavat hyvät valmiudet toimia lastensuojelullisissa tilanteissa varhaiskasvatuksen puolella. Lastentarhanopettajat toivat haastatteluissa esille sen, millä tavoin hyödyntävät varhaista puuttumista, kasvatuskumppanuutta sekä moniammatillista yhteistyötä tilanteissa, jotka vaativat lastensuojelullisia valmiuksia varhaiskasvatuksen puolella. Kehitettävää lastentarhanopettajien mukaan löytyy varsinkin moniammatillisen yhteistyön saralla.
Käytimme opinnäytetyössämme laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä käytimme haastattelua. Haastatteluissa hyödynsimme teemahaastattelua, joka on puolistrukturoitu haastattelutyyppi. Haastattelumuotona käytimme yksilöhaastattelua, sillä halusimme saada lastentarhanopettajien oman äänen kuuluviin. Opinnäytetyömme aineisto perustuu teoriatietoon sekä haastatteluista koottuun aineistoon. Aineiston analysoinnissa hyödynsimme sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten perusteella lastentarhanopettajat omaavat hyvät valmiudet toimia lastensuojelullisissa tilanteissa varhaiskasvatuksen puolella. Lastentarhanopettajat toivat haastatteluissa esille sen, millä tavoin hyödyntävät varhaista puuttumista, kasvatuskumppanuutta sekä moniammatillista yhteistyötä tilanteissa, jotka vaativat lastensuojelullisia valmiuksia varhaiskasvatuksen puolella. Kehitettävää lastentarhanopettajien mukaan löytyy varsinkin moniammatillisen yhteistyön saralla.