Palkitsemisjärjestelmä katsastusaseman työntekijöille
Milanto, Camilla (2015)
Milanto, Camilla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317347
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli suunnitella ehdotus kannustavasta ja motivoivasta palkitsemisjärjestelmästä ja sen arviointimittareista katsastusalan yritykselle E. Valjakka Oy:lle. Työssä luotiin useampia mittareita asiakaspalvelulle, työn laadulle ja työyhteisölle, joiden perusteella voitaisiin palkita yksi työntekijä kustakin yrityksen päätoimipisteestä tietyllä ajanjaksolla. Palkitsemisjärjestelmä on suunnattu niin katsastajille kuin toimiston työntekijöillekin.
Työtä varten perehdyttiin aiheesta kertovaan kirjallisuuteen. Yrityksen työntekijöille esitettiin mielipidekysely, jossa tiedusteltiin mahdolliseen tulevaan palkitsemijärjestelmään liittyen toivomuksia ja ajatuksia. Työntekijjöiden mielipidekyselyn ja johdon toivomuksien sekä yrityksen strategian, vision ja arvojen perusteella luotiin viisi ehdotettavaa arviointimittaria.
Arviointimittarit toimiston työntekijöille ovat asiakkailta kerättävä asiakaspalaute, saadut reklamaatiot ja kehut, työntekijöiden toisistaan tekemä arviointi ("työkaveriarviointi") sekä Trafilta saatava virallinen palaute. Mittarit katsastajille ovat edellisten lisäksi myös toivotussa hylkäysprosentissa pysyminen. Mittareista saatuja tuloksia suositellaan käytäväksi läpi työyhteisössä, jotta työntekijät saavat palautetta suoriutumisestaan ja mahdolliset kehityskohteet saadaan kartoitettua. Katsastajille ja toimistotyöntekijöille on ehdotetuissa mittareissa omia yksityiskohtia sekä tietyt painoarvot, joiden perusteella työntekijä saa pisteitä. Työssä ehdotetaan, että puolen vuoden välein palkitaan omissa toimipisteissään eniten pisteitä saaneet. Palkittavat saisivat valita annetuista palkkiovaihtoehdoista itselleen mieluisimman palkkion.
Yhden mittareista, asiakaspalaute- mittarin käytännön toimintaa ja tiedon keräämistä testattiin onnistuneesti Varkauden toimipisteessä.
Työssä käydään läpi aiheeseen liittyvää teoriaa, työntekijöille tehdyn mielipidekyselyn tulokset, ehdotettavat arviointimittarit yksi kerrallaan sekä muita yksityiskohtia ehdotettavasta palkitsemisjärjestelmästä. Lopuksi esitetään testatun asiakaspalaute- mittarin kokeilun tulokset.
Työtä varten perehdyttiin aiheesta kertovaan kirjallisuuteen. Yrityksen työntekijöille esitettiin mielipidekysely, jossa tiedusteltiin mahdolliseen tulevaan palkitsemijärjestelmään liittyen toivomuksia ja ajatuksia. Työntekijjöiden mielipidekyselyn ja johdon toivomuksien sekä yrityksen strategian, vision ja arvojen perusteella luotiin viisi ehdotettavaa arviointimittaria.
Arviointimittarit toimiston työntekijöille ovat asiakkailta kerättävä asiakaspalaute, saadut reklamaatiot ja kehut, työntekijöiden toisistaan tekemä arviointi ("työkaveriarviointi") sekä Trafilta saatava virallinen palaute. Mittarit katsastajille ovat edellisten lisäksi myös toivotussa hylkäysprosentissa pysyminen. Mittareista saatuja tuloksia suositellaan käytäväksi läpi työyhteisössä, jotta työntekijät saavat palautetta suoriutumisestaan ja mahdolliset kehityskohteet saadaan kartoitettua. Katsastajille ja toimistotyöntekijöille on ehdotetuissa mittareissa omia yksityiskohtia sekä tietyt painoarvot, joiden perusteella työntekijä saa pisteitä. Työssä ehdotetaan, että puolen vuoden välein palkitaan omissa toimipisteissään eniten pisteitä saaneet. Palkittavat saisivat valita annetuista palkkiovaihtoehdoista itselleen mieluisimman palkkion.
Yhden mittareista, asiakaspalaute- mittarin käytännön toimintaa ja tiedon keräämistä testattiin onnistuneesti Varkauden toimipisteessä.
Työssä käydään läpi aiheeseen liittyvää teoriaa, työntekijöille tehdyn mielipidekyselyn tulokset, ehdotettavat arviointimittarit yksi kerrallaan sekä muita yksityiskohtia ehdotettavasta palkitsemisjärjestelmästä. Lopuksi esitetään testatun asiakaspalaute- mittarin kokeilun tulokset.