HYVINVOINTIA RUOASTA JA RYTMISTÄ : toiminnallinen opinnäytetyö Vamoksen starttivalmennusryhmälle
Suviniemi, Maria (2015)
Suviniemi, Maria
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317216
Tiivistelmä
Suviniemi, Maria. Hyvinvointia ruoasta ja rytmistä – Toiminnallinen opinnäytetyö Vamoksen starttivalmennusryhmälle. Diak Helsinki, syksy 2015, 69 s., 8 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK).
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa neljä toiminnallista päivää Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos-nuorille. Päivien keskeiset sisällöt käsittelivät ravitsemusta ja vuorokausirytmiä. Kohderyhmä oli starttivalmennusryhmä, jossa yhdistyy yksilö- ja ryhmämuotoinen valmennus 16–29-vuotiaille nuorille. Valmennuksen tavoitteena on löytää nuorelle yksilöllinen polku koulutukseen tai työelämään.
Opinnäytetyön tavoitteena oli nuorten tiedon lisääminen ravitsemuksen ja vuorokausirytmin vaikutuksesta hyvinvointiin. Tavoitteena oli, että asianmukaisen tiedon avulla nuoret voisivat jatkossa tehdä omaan hyvinvointiinsa vaikuttavia ratkaisuja ja päätöksiä. Tarkoitus oli antaa käytännönläheistä tietoa, jota nuoret voisivat soveltaa omaan elämäänsä. Osallistavan ja toiminnallisen työskentelyn tarkoitus oli saada nuoret mukaan toiminnallisten päivien suunnitteluun ja havainnollistaa käsiteltyjä aiheita. Neljä toiminnallista päivää toteutettiin toukokuussa 2015. Päiviin kuuluivat teoriaosuudet ja toiminnalliset osuudet. Toiminnallisena ja osallistavana työtapana oli ruoan tai välipalan valmistus, rentoutuminen ja ryhmäkeskustelut. Mukana toiminnallisissa päivissä oli ryhmän kaksi omaa valmentajaa sekä ammattikokki. Sekä nuoret että ryhmän valmentajat antoivat toiminnallisista päivistä positiivista palautetta. Palautetta kerättiin toiminnallisella menetelmällä, suullisesti ja kirjallisesti. Suurin osa nuorista kertoi palautteessa saaneensa pohdittavaa omiin terveystottumuksiinsa liittyen.
Tulevana sairaanhoitajana tavoitteinani oli saada kokemusta nuorten kanssa työskentelystä, ryhmänohjauksesta ja terveyden edistämisestä. Näiltä osa-alueilta sain tärkeää käytännön kokemusta. Itsenäinen työskentely kasvatti myös ammatillista itsevarmuutta. Projektin itsenäinen suunnittelu, toteutus ja arviointi antoivat hyödyllistä kokemusta projektityöskentelystä.
Toiminnallisen opinnäytetyön kirjallinen raportti käsittelee teoriaa aiheen taustalla: terveyden edistämistä, terveyden tasa-arvoa sekä syrjäytymisen terveysvaikutuksia. Lisäksi raportissa kuvataan koko projekti: toiminnallisten päivien suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Asiasanat: nuoret, syrjäytyminen, terveyden edistäminen, osallisuus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK).
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa neljä toiminnallista päivää Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos-nuorille. Päivien keskeiset sisällöt käsittelivät ravitsemusta ja vuorokausirytmiä. Kohderyhmä oli starttivalmennusryhmä, jossa yhdistyy yksilö- ja ryhmämuotoinen valmennus 16–29-vuotiaille nuorille. Valmennuksen tavoitteena on löytää nuorelle yksilöllinen polku koulutukseen tai työelämään.
Opinnäytetyön tavoitteena oli nuorten tiedon lisääminen ravitsemuksen ja vuorokausirytmin vaikutuksesta hyvinvointiin. Tavoitteena oli, että asianmukaisen tiedon avulla nuoret voisivat jatkossa tehdä omaan hyvinvointiinsa vaikuttavia ratkaisuja ja päätöksiä. Tarkoitus oli antaa käytännönläheistä tietoa, jota nuoret voisivat soveltaa omaan elämäänsä. Osallistavan ja toiminnallisen työskentelyn tarkoitus oli saada nuoret mukaan toiminnallisten päivien suunnitteluun ja havainnollistaa käsiteltyjä aiheita. Neljä toiminnallista päivää toteutettiin toukokuussa 2015. Päiviin kuuluivat teoriaosuudet ja toiminnalliset osuudet. Toiminnallisena ja osallistavana työtapana oli ruoan tai välipalan valmistus, rentoutuminen ja ryhmäkeskustelut. Mukana toiminnallisissa päivissä oli ryhmän kaksi omaa valmentajaa sekä ammattikokki. Sekä nuoret että ryhmän valmentajat antoivat toiminnallisista päivistä positiivista palautetta. Palautetta kerättiin toiminnallisella menetelmällä, suullisesti ja kirjallisesti. Suurin osa nuorista kertoi palautteessa saaneensa pohdittavaa omiin terveystottumuksiinsa liittyen.
Tulevana sairaanhoitajana tavoitteinani oli saada kokemusta nuorten kanssa työskentelystä, ryhmänohjauksesta ja terveyden edistämisestä. Näiltä osa-alueilta sain tärkeää käytännön kokemusta. Itsenäinen työskentely kasvatti myös ammatillista itsevarmuutta. Projektin itsenäinen suunnittelu, toteutus ja arviointi antoivat hyödyllistä kokemusta projektityöskentelystä.
Toiminnallisen opinnäytetyön kirjallinen raportti käsittelee teoriaa aiheen taustalla: terveyden edistämistä, terveyden tasa-arvoa sekä syrjäytymisen terveysvaikutuksia. Lisäksi raportissa kuvataan koko projekti: toiminnallisten päivien suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Asiasanat: nuoret, syrjäytyminen, terveyden edistäminen, osallisuus