Katsaus yhteisöllisyyttä edistäviin toimintamalleihin ammatillisissa oppilaitoksissa
Topp, Niina (2015)
Lataukset:
Topp, Niina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317180
Tiivistelmä
Uudistunut oppilas- ja opiskelijahuoltolaki velvoittaa oppilaitoksia kehittämään yhteisöllistä opiskelijahuoltoa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tukea tätä kehitystyötä Vaasan ammattiopiston osalta. Tässä työssä tarkastellaan opiskelijahuollon lainsäädäntöä, taustaa, tavoitteita ja yhteisöllisyyden toteutumista oppilaitoksissa sekä esitellään erilaisia yhteisöllisiä toimintamalleja joista opiskelijahyvinvointimallit koostuvat.
Tutkimuksen tavoitteena ja päätutkimuskysymyksenä on kartoittaa millaisia yhteisöllisiä opiskelijahyvinvointimalleja ja toimintamalleja ammatillisissa oppilaitoksissa on käytössä. Alatutkimuskysymyksenä on selvittää mitkä toimintamallit soveltuisivat Vaasan ammattiopistoon.
Laadullinen tutkimus suoritettiin käyttäen e-lomaketta ja kohderyhmänä oli ammatillisten oppilaitosten (38 kpl) opiskelijahuollon asiantuntijat. Vastausprosentti oli 61, joten tuloksia voidaan pitää luotettavana ja että ne myötäilevät isompaa kokonaisuutta. Vastaukset luokiteltiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Kartoituksen perusteella voidaan sanoa, että yhteenkuuluvuutta lisäävät toiminnot; ryhmäyttäminen ja oppilaitoksen yhteiset tapahtumat ovat yhteisöllisyyttä eniten edistäviä toimintamalleja. Vastaajista 43 % nimesi toimivimmaksi toimintamalliksi joko ryhmäyttämisen tai yhteiset tapahtumat.
Mielenkiintoinen tulos oli, että 58 % vastaajista koki että ensisijaiset asiat joihin yhteisöllisyyttä kehitettäessä tulisi kiinnittää huomiota liittyivät oppilaitoksen henkilöstöön (henkilöstön asenne ja sitoutuminen, ryhmänohjaajan rooli ja vastuu sekä johdon sitoutuminen). Yhteisöllisyys rakentuu vahvasti henkilöstön varaan. Positiivisella ilmapiirillä, yhteisillä tapahtumilla ja onnistuneella ryhmäyttämisellä vahvistetaan sosiaalista pääomaa ja lisätään yhteisöllisyyttä.
Tutkimuksen tavoitteena ja päätutkimuskysymyksenä on kartoittaa millaisia yhteisöllisiä opiskelijahyvinvointimalleja ja toimintamalleja ammatillisissa oppilaitoksissa on käytössä. Alatutkimuskysymyksenä on selvittää mitkä toimintamallit soveltuisivat Vaasan ammattiopistoon.
Laadullinen tutkimus suoritettiin käyttäen e-lomaketta ja kohderyhmänä oli ammatillisten oppilaitosten (38 kpl) opiskelijahuollon asiantuntijat. Vastausprosentti oli 61, joten tuloksia voidaan pitää luotettavana ja että ne myötäilevät isompaa kokonaisuutta. Vastaukset luokiteltiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Kartoituksen perusteella voidaan sanoa, että yhteenkuuluvuutta lisäävät toiminnot; ryhmäyttäminen ja oppilaitoksen yhteiset tapahtumat ovat yhteisöllisyyttä eniten edistäviä toimintamalleja. Vastaajista 43 % nimesi toimivimmaksi toimintamalliksi joko ryhmäyttämisen tai yhteiset tapahtumat.
Mielenkiintoinen tulos oli, että 58 % vastaajista koki että ensisijaiset asiat joihin yhteisöllisyyttä kehitettäessä tulisi kiinnittää huomiota liittyivät oppilaitoksen henkilöstöön (henkilöstön asenne ja sitoutuminen, ryhmänohjaajan rooli ja vastuu sekä johdon sitoutuminen). Yhteisöllisyys rakentuu vahvasti henkilöstön varaan. Positiivisella ilmapiirillä, yhteisillä tapahtumilla ja onnistuneella ryhmäyttämisellä vahvistetaan sosiaalista pääomaa ja lisätään yhteisöllisyyttä.