Käyttöliittymän mallintamisen vaatimat resurssit : Case: VR:n lippuautomaatit
Värekoski, Vertti Antero (2015)
Värekoski, Vertti Antero
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217076
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkä verran erilaisia resursseja rautalankamalleihin perustuva käyttöliittymien kehitystyö vaatii organisaatiolta. Opinnäytetyö tehtiin osana VR:n tilaaman lipunmyyntijärjestelmän käyttöliittymäuudistuksen kehitystyötä. Käyttöliittymän suunnitteli N2 Nolla Oy.
Käyttäjäkeskeisyys on lähtökohta useimmille tietojärjestelmäprojekteille. VR:n lipunmyyntiautomaattien käyttäjäkunta kattaa käytännössä koko Suomen asukkaat, joten hyvälle käytettävyydelle asetetaan korkean vaatimustason. Hyvän käytettävyyden varmistaminen rautalankapohjaisessa kehitystyössä tapahtuu käytettävyystestausten avulla.
Resurssien määrittäminen ja mittaaminen on nykyaikaisessa tietoyhteiskunnassa monimutkainen asia: aineellisten, rahassa mitattavien resurssien sijaan aineettomat resurssit ovat muodostumassa merkittävimmäksi tekijäksi it-alan yritysten liiketoiminnassa.
Aineettomien resurssien määritelemiselle ja mittaamiselle ei ole kuitenkaan vielä selkeitä ja yksioikoisia standardeja.
Tutkimuksen empiirinen osa tehtiin teemahaastatteluilla, joissa selvitettiin projektiin vaadittavat resurssit. Tutkimuksessa ilmenneitä tuloksia pyrittiin yleistämään.
Resurssivaatimukset poikkeavat jokaisen sidosryhmän tapauksessa. Siinä missä projektin tilaaja on vastuussa mahdollisimman hyvien lähtökohtien antamisesta toimittajalle, toimittajaorganisaatio toimii asiantuntijana, joka tässä tapauksessa suunnittelee käyttöliittymän siten, että tilaajalta ei vaadita tuntemusta tilattavan käyttöliittymän suunnittelutyöstä.
Käyttäjäkeskeisyys on lähtökohta useimmille tietojärjestelmäprojekteille. VR:n lipunmyyntiautomaattien käyttäjäkunta kattaa käytännössä koko Suomen asukkaat, joten hyvälle käytettävyydelle asetetaan korkean vaatimustason. Hyvän käytettävyyden varmistaminen rautalankapohjaisessa kehitystyössä tapahtuu käytettävyystestausten avulla.
Resurssien määrittäminen ja mittaaminen on nykyaikaisessa tietoyhteiskunnassa monimutkainen asia: aineellisten, rahassa mitattavien resurssien sijaan aineettomat resurssit ovat muodostumassa merkittävimmäksi tekijäksi it-alan yritysten liiketoiminnassa.
Aineettomien resurssien määritelemiselle ja mittaamiselle ei ole kuitenkaan vielä selkeitä ja yksioikoisia standardeja.
Tutkimuksen empiirinen osa tehtiin teemahaastatteluilla, joissa selvitettiin projektiin vaadittavat resurssit. Tutkimuksessa ilmenneitä tuloksia pyrittiin yleistämään.
Resurssivaatimukset poikkeavat jokaisen sidosryhmän tapauksessa. Siinä missä projektin tilaaja on vastuussa mahdollisimman hyvien lähtökohtien antamisesta toimittajalle, toimittajaorganisaatio toimii asiantuntijana, joka tässä tapauksessa suunnittelee käyttöliittymän siten, että tilaajalta ei vaadita tuntemusta tilattavan käyttöliittymän suunnittelutyöstä.