Sisäisen viestinnän kehittäminen Yrityspalvelu Voimassa
Rantala, Annika (2015)
Rantala, Annika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112016951
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli sisäisen viestinnän kehittäminen Yrityspalvelu Voima -henkilöstövuokrausyrityksessä. Työn tarkoituksena oli löytää sisäisen viestinnän ongelmakohdat kyseisessä yrityksessä ja laatia kehittämisehdotuksia ja työkaluja viestinnän kehittämiseksi. Työn tarkoitus jaettiin kahteen tutkimusongelmaan: miten sisäinen viestintä toimii Yrityspalvelu Voimassa ja millaisia kehittämistarpeita sen sisäisessä viestinnässä on.
Teoriaosuudessa käytiin läpi sisäisen viestinnän käsite ja rakenne. Aiheeseen syvennyttiin tutustumalla sisäisen viestinnän kanaviin ja tehtäviin sekä viestinnän yleisimpiin haasteisiin.
Opinnäytetyön empiriaosuus koostui Yrityspalvelu Voimalle tehdystä sisäisen viestinnän tutkimuksesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää. Aineistoa kerättiin teemahaastatteluiden avulla Yrityspalvelu Voiman työntekijöiltä. Haastattelu muodostui tutkijan laatimista teemoista ja se toteutettiin yhteensä 4 henkilölle touko- ja heinäkuussa 2015.
Tutkimuksessa saatiin selville, että yleisesti ottaen Yrityspalvelu Voiman sisäinen viestintä on toimivaa ja helppoa, sillä yritys on pieni ja tilannekartoitus on nopeaa ja tehokasta. Voimassa kaivataan kuitenkin vielä lisää helppoutta ja nopeutta sisäiseen viestintään, sekä uusia työkaluja asiakkaiden ja työnhakijoiden kanssa viestimiseen. Kehitysehdotuksissa esiin nousi muun muassa yrityksen sisäinen intranet, asiakaschat ja videokuvan hyödyntäminen.
Teoriaosuudessa käytiin läpi sisäisen viestinnän käsite ja rakenne. Aiheeseen syvennyttiin tutustumalla sisäisen viestinnän kanaviin ja tehtäviin sekä viestinnän yleisimpiin haasteisiin.
Opinnäytetyön empiriaosuus koostui Yrityspalvelu Voimalle tehdystä sisäisen viestinnän tutkimuksesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää. Aineistoa kerättiin teemahaastatteluiden avulla Yrityspalvelu Voiman työntekijöiltä. Haastattelu muodostui tutkijan laatimista teemoista ja se toteutettiin yhteensä 4 henkilölle touko- ja heinäkuussa 2015.
Tutkimuksessa saatiin selville, että yleisesti ottaen Yrityspalvelu Voiman sisäinen viestintä on toimivaa ja helppoa, sillä yritys on pieni ja tilannekartoitus on nopeaa ja tehokasta. Voimassa kaivataan kuitenkin vielä lisää helppoutta ja nopeutta sisäiseen viestintään, sekä uusia työkaluja asiakkaiden ja työnhakijoiden kanssa viestimiseen. Kehitysehdotuksissa esiin nousi muun muassa yrityksen sisäinen intranet, asiakaschat ja videokuvan hyödyntäminen.