Työelämälähtöisyys turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon tutkintotilaisuuksissa
Pöysti, Janne (2015)
Pöysti, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111516486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111516486
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisen näyttötutkintojärjestelmän, turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon, tutkintotilaisuuksien ja tutkintosuoritusten arvioinnin ympärille muodostuvaa kokonaisuutta. Varsinaisena tutkimusongelmana on tutkintotilaisuuksien työelämälähtöisyys.
Tutkimuksen tavoitteena on arvioida työelämälähtöisyyden tarpeellisuutta ja toteutumisen tasoa turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon tutkintotilaisuuksissa. Tutkimuskohteena on koko näyttötutkintojärjestelmä ja erityisesti liiketalouden ja kaupan sekä tekniikan ja liikenteen alojen erikoisammattitutkintojen tutkintotoimikuntien käytänteet tutkintotilaisuuksien toteuttamisessa. Tutkimuksen toissijaisena tavoitteena on arvioida aitojen työtehtävien yhteydessä toteutettavien tutkintotilaisuuksien eli niin sanottujen työelämänäyttöjen soveltuvuutta turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon suorittamiseksi.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu pääosin käsitteiden arviointi, ammattitaito ja työelämälähtöisyys ympärille. Tutkimusmetodina on käytetty teemahaastattelua ja näin ollen tutkimus noudattaa kvalitatiivisen tutkimusotteen periaatteita. Haastatteluiden harkinnanvaraiseksi kohteeksi valikoitui kaupan ja hallinnon alan sekä tekniikan ja liikenteen alan tutkintotoimikuntien 11 jäsentä. Teemahaastattelujen avulla arvioitiin työelämälähtöisyyden toteutumista turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon tutkintotilaisuuksissa.
Opetushallituksen ohjeistukset ja määräykset ohjaavat näyttötutkintoja voimakkaasti työelämänäyttöjen suuntaan. Myös lainsäädäntö on hyvin selväsanainen työelämälähtöisyyden puolestapuhuja ja tarjoaa ainoastaan poikkeustapauksissa mahdollisuuden simuloitujen oppilaitosnäyttöjen toteuttamiseen. Voidaankin perustellusti kysyä, että muodostaako turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinto kokonaisuudessaan poikkeuksen vai tulisiko tutkintotilaisuuksia viedä nykyistä voimakkaammin kohti työelämää. Tutkimuksen mukaan jälkimmäiselle olisi sekä tarvetta että tilausta turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon ammatillisen arvostuksen varmistamiseksi.
Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että työelämälähtöisyys ei toteudu hyvin turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon nykymuotoisissa oppilaitosnäytöissä. Lisäksi teemahaastatteluissa saatiin selville työelämälähtöisyyden kannalta toimivia käytänteitä tutkintotilaisuuksien toteuttamisesta. Nämä metodit ovat suurelta osin valjastettavissa myös turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkintoon.
Tutkimuksen tavoitteena on arvioida työelämälähtöisyyden tarpeellisuutta ja toteutumisen tasoa turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon tutkintotilaisuuksissa. Tutkimuskohteena on koko näyttötutkintojärjestelmä ja erityisesti liiketalouden ja kaupan sekä tekniikan ja liikenteen alojen erikoisammattitutkintojen tutkintotoimikuntien käytänteet tutkintotilaisuuksien toteuttamisessa. Tutkimuksen toissijaisena tavoitteena on arvioida aitojen työtehtävien yhteydessä toteutettavien tutkintotilaisuuksien eli niin sanottujen työelämänäyttöjen soveltuvuutta turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon suorittamiseksi.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu pääosin käsitteiden arviointi, ammattitaito ja työelämälähtöisyys ympärille. Tutkimusmetodina on käytetty teemahaastattelua ja näin ollen tutkimus noudattaa kvalitatiivisen tutkimusotteen periaatteita. Haastatteluiden harkinnanvaraiseksi kohteeksi valikoitui kaupan ja hallinnon alan sekä tekniikan ja liikenteen alan tutkintotoimikuntien 11 jäsentä. Teemahaastattelujen avulla arvioitiin työelämälähtöisyyden toteutumista turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon tutkintotilaisuuksissa.
Opetushallituksen ohjeistukset ja määräykset ohjaavat näyttötutkintoja voimakkaasti työelämänäyttöjen suuntaan. Myös lainsäädäntö on hyvin selväsanainen työelämälähtöisyyden puolestapuhuja ja tarjoaa ainoastaan poikkeustapauksissa mahdollisuuden simuloitujen oppilaitosnäyttöjen toteuttamiseen. Voidaankin perustellusti kysyä, että muodostaako turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinto kokonaisuudessaan poikkeuksen vai tulisiko tutkintotilaisuuksia viedä nykyistä voimakkaammin kohti työelämää. Tutkimuksen mukaan jälkimmäiselle olisi sekä tarvetta että tilausta turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon ammatillisen arvostuksen varmistamiseksi.
Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä todetaan, että työelämälähtöisyys ei toteudu hyvin turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkinnon nykymuotoisissa oppilaitosnäytöissä. Lisäksi teemahaastatteluissa saatiin selville työelämälähtöisyyden kannalta toimivia käytänteitä tutkintotilaisuuksien toteuttamisesta. Nämä metodit ovat suurelta osin valjastettavissa myös turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkintoon.