Ketjuostajan valmennusmateriaali Lehtipiste Oy:lle
Sjöholm, Anja (2015)
Sjöholm, Anja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111416443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111416443
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli valmennusmateriaalin tuottaminen Lehtipiste Oy:lle. Val-mennusmateriaalia käytetään tukimateriaalina Lehtipisteen asiakkaiden opastuksessa sekä Lehtipisteen organisaation materiaalipankkina erilaissa asiakastapaamisissa.
Opinnäytetyön taustalla oli tekijän havainto, että lehtipisteeltä puuttui valmis ketjuostajan valmennusmateriaali, vaikka sille oli tarvetta. Jokainen kaupallisen organisaation henkilö oli joutunut tekemään tarvittavaa aineistoa jokaiseen asiakastapaamiseen aina uudelleen keräämällä joko omista tai työkaverinsa aineistoista hyväksi havaittuja asiakokonaisuuksia.
Valmennusmateriaalin tarkoituksena oli antaa ketjuyhteistyöhenkilölle perustiedot lehtikau-pasta ja komissiokaupan pääperiaatteista, jotta hänen ammattitaitonsa olisi riittävä oman työnsä hoitamiseen. Komissiokauppa ei ole tyypillinen tapa tehdä päivittäistavarakauppaa Suomen vähittäiskauppojen ketjuissa, mikä luo omat haasteensa asiakkaiden osaamiselle.
Tutkimusongelmana oli asiakkaiden hyvin vaihteleva komissio- ja lehtikaupan osaamisen taso sekä yhtenäisen materiaalipankin puuttuminen. Valmennusmateriaali toteutettiin PowerPoint-muodossa, jolloin siitä on helppo poimia tarvittavia sivuja erilaisiin tarkoituksiin. Se on tallennettuna Lehtipisteen yhteiselle verkkoasemalle, jolloin sitä voi jokainen kaupallisen orga-nisaation jäsen hyödyntää ja kehittää.
Valmennusmateriaalin toteutuksen pohjana on käytetty Lehtipisteellä olleita valmiita materiaaleja ja tekemiäni henkilöhaastatteluita. Valmennusmateriaalin sisältö on luotu haastatelta-vien henkilöiden asiantuntemuksen pohjalta. Haastateltaviksi henkilöiksi on valittu kaupallisen organisaation henkilöitä, jotka ovat itse valmentaneet asiakkaiden henkilöstöä. Haastatel-tavien henkilöiden asiantuntemus ja valmennuskokemukset ohjasivat aineiston sisällön valin-taa.
Valmennusmateriaalissa on useita erillisiä kokonaisuuksia: Lehtipisteen historia, lukemisen muuttuminen vuosien varrella ja sen tulevaisuus, lehti- ja komissiokaupan perusteet, toimin-tamallien mahdollisuudet sekä käytännön neuvoja miten lehtikauppaa tulee tehdä, jotta se on kannattavaa kaikille osapuolille.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli tehdä Lehtipisteen käyttöön ketjuasiakkaan valmennusmateriaali ja kaupallisten asiakastapaamisten materiaalipankki.
Opinnäytetyön taustalla oli tekijän havainto, että lehtipisteeltä puuttui valmis ketjuostajan valmennusmateriaali, vaikka sille oli tarvetta. Jokainen kaupallisen organisaation henkilö oli joutunut tekemään tarvittavaa aineistoa jokaiseen asiakastapaamiseen aina uudelleen keräämällä joko omista tai työkaverinsa aineistoista hyväksi havaittuja asiakokonaisuuksia.
Valmennusmateriaalin tarkoituksena oli antaa ketjuyhteistyöhenkilölle perustiedot lehtikau-pasta ja komissiokaupan pääperiaatteista, jotta hänen ammattitaitonsa olisi riittävä oman työnsä hoitamiseen. Komissiokauppa ei ole tyypillinen tapa tehdä päivittäistavarakauppaa Suomen vähittäiskauppojen ketjuissa, mikä luo omat haasteensa asiakkaiden osaamiselle.
Tutkimusongelmana oli asiakkaiden hyvin vaihteleva komissio- ja lehtikaupan osaamisen taso sekä yhtenäisen materiaalipankin puuttuminen. Valmennusmateriaali toteutettiin PowerPoint-muodossa, jolloin siitä on helppo poimia tarvittavia sivuja erilaisiin tarkoituksiin. Se on tallennettuna Lehtipisteen yhteiselle verkkoasemalle, jolloin sitä voi jokainen kaupallisen orga-nisaation jäsen hyödyntää ja kehittää.
Valmennusmateriaalin toteutuksen pohjana on käytetty Lehtipisteellä olleita valmiita materiaaleja ja tekemiäni henkilöhaastatteluita. Valmennusmateriaalin sisältö on luotu haastatelta-vien henkilöiden asiantuntemuksen pohjalta. Haastateltaviksi henkilöiksi on valittu kaupallisen organisaation henkilöitä, jotka ovat itse valmentaneet asiakkaiden henkilöstöä. Haastatel-tavien henkilöiden asiantuntemus ja valmennuskokemukset ohjasivat aineiston sisällön valin-taa.
Valmennusmateriaalissa on useita erillisiä kokonaisuuksia: Lehtipisteen historia, lukemisen muuttuminen vuosien varrella ja sen tulevaisuus, lehti- ja komissiokaupan perusteet, toimin-tamallien mahdollisuudet sekä käytännön neuvoja miten lehtikauppaa tulee tehdä, jotta se on kannattavaa kaikille osapuolille.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli tehdä Lehtipisteen käyttöön ketjuasiakkaan valmennusmateriaali ja kaupallisten asiakastapaamisten materiaalipankki.