Seinäjoen Ammattikorkeakoulun opettajien näkemyksiä ja kokemuksia tieto-ja viestintätekniikan käytöstä opetuksessa
Savola, Raili (2015)
Savola, Raili
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216314
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli kartoittaa Seinäjoen Ammattikorkeakoulun (SeAMK) opettajien näkemyksiä ja kokemuksia Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) käytöstä opetuksessa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka nauhoitettiin. Haastateltavina oli kahdeksan opettajaa neljästä eri yksiköstä. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan selville opettajien käyttämät TVT-välineet, lisäkoulutus ja oman osaamisen taso sekä missä opettajat tarvitsevat tukea ja mistä sitä saa.
Oppimisympäristönä oli Moodle. Haastatelluilla oli käytössään Promentor, Dialang, BYOD, TodaysMeet, Flipped learning, Mindmap, AC, Kahoot, Blogit, Screencast sekä opetusvideot ja Googlen työkalut. Osa opettajista haluaisi lisäkoulutusta uusien ohjelmien opettelemisessa, mutta heillä ei ollut aikaa osallistua koulutuksiin kouluaikana. Opettajat haluaisivat, että jokaisessa yksikössä olisi tukihenkilö, joka opettaisi uudet ohjelmat ja olisi aina ja heti valmiina auttamaan ongelmatilanteissa. Jelpparin avun koettiin olevan aina myöhässä. Opettajat, jotka eivät halunneet lisäkoulutusta, opiskelivat itsenäisesti eivätkä tarvinneet tukea. Heidän arvioivat oman TVT-osaamisensa tason oli korkeammaksi kuin opettajat, jotka halusivat lisäkoulutusta, koska he olivat rohkeita kokeilemaan ja oppimaan uusia ohjelmia.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka nauhoitettiin. Haastateltavina oli kahdeksan opettajaa neljästä eri yksiköstä. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan selville opettajien käyttämät TVT-välineet, lisäkoulutus ja oman osaamisen taso sekä missä opettajat tarvitsevat tukea ja mistä sitä saa.
Oppimisympäristönä oli Moodle. Haastatelluilla oli käytössään Promentor, Dialang, BYOD, TodaysMeet, Flipped learning, Mindmap, AC, Kahoot, Blogit, Screencast sekä opetusvideot ja Googlen työkalut. Osa opettajista haluaisi lisäkoulutusta uusien ohjelmien opettelemisessa, mutta heillä ei ollut aikaa osallistua koulutuksiin kouluaikana. Opettajat haluaisivat, että jokaisessa yksikössä olisi tukihenkilö, joka opettaisi uudet ohjelmat ja olisi aina ja heti valmiina auttamaan ongelmatilanteissa. Jelpparin avun koettiin olevan aina myöhässä. Opettajat, jotka eivät halunneet lisäkoulutusta, opiskelivat itsenäisesti eivätkä tarvinneet tukea. Heidän arvioivat oman TVT-osaamisensa tason oli korkeammaksi kuin opettajat, jotka halusivat lisäkoulutusta, koska he olivat rohkeita kokeilemaan ja oppimaan uusia ohjelmia.