Ookkonää-brändin tunnettuus Oulun alueella ja toimivimmat markkinoinnin keinot
Tiermas, Minna (2015)
Tiermas, Minna
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216299
Tiivistelmä
Kaleva on järjestänyt Ookkonää-tapahtumia vuodesta 2011 saakka. Ookkonää on Kalevan alaisuudessa toimiva yhteisöllinen brändi. Brändin päätuotteena on kaikille avoimet matalan kynnyksen tapahtumat, joita järjestetään vuoden aikana noin 10–20, ja niihin on vapaa pääsy. Opintojeni aikana työskentelin Kaleva Oy:ssä projektipäällikkönä ja pääsääntöisesti toimenkuvaani kuului Ookkonää- tapahtumat, niiden suunnittelu, toteutus ja kehitys. Mietin, miten saisin yhdistettyä työn ja opinnot, joten aihevalinta tuntui luonnolliselta vaihtoehdolta. Esittelin aiheen Kalevassa ja sain myönteisen vastaanoton ehdotukselleni.
Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka tunnettu sanomalehti Kalevan Ookkonää- brändi on Oulun alueella ja mitkä ovat toimivimmat keinot sen markkinointiin. Brändi on vielä suhteellisen uusi, sillä se on lanseerattu vasta 2011 Ookkonää- tapahtumakiertueen merkeissä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Oulun alueella, jossa esitettiin strukturoituja kysymyksiä satunnaisesti valituille kohderyhmään kuuluville henkilöille.
Suurin osa, 38 prosenttia, kyselyyn vastanneista kuului ikäryhmään 31–40 vuotta. Kaikista kyselyyn osallistuneista 90 prosenttia asui Oulun alueella. Tutki- muksesta selvisi, että 49 prosenttia vastaajista käytti sähköisistä palveluista eni- ten Facebookia arkitoiminnoissan. Brändi tiedettiin hyvin Oululaisten keskuu- desssa. Vaikka henkilö ei olisi koskaan käynyt Kalevan järjestämässä Ookkonää- tapahtumassa, oli hän saattanut törmätä brändiin markkinointiin. Noin neljä hen- kilöä viidestä tiesi mikä on Ookkonää. Ookkonää oli tuttu 57 prosentille verkkosi- vuilta, kun 20 prosenttia oli törmännyt brändiin Facebookissa.
Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka tunnettu sanomalehti Kalevan Ookkonää- brändi on Oulun alueella ja mitkä ovat toimivimmat keinot sen markkinointiin. Brändi on vielä suhteellisen uusi, sillä se on lanseerattu vasta 2011 Ookkonää- tapahtumakiertueen merkeissä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Oulun alueella, jossa esitettiin strukturoituja kysymyksiä satunnaisesti valituille kohderyhmään kuuluville henkilöille.
Suurin osa, 38 prosenttia, kyselyyn vastanneista kuului ikäryhmään 31–40 vuotta. Kaikista kyselyyn osallistuneista 90 prosenttia asui Oulun alueella. Tutki- muksesta selvisi, että 49 prosenttia vastaajista käytti sähköisistä palveluista eni- ten Facebookia arkitoiminnoissan. Brändi tiedettiin hyvin Oululaisten keskuu- desssa. Vaikka henkilö ei olisi koskaan käynyt Kalevan järjestämässä Ookkonää- tapahtumassa, oli hän saattanut törmätä brändiin markkinointiin. Noin neljä hen- kilöä viidestä tiesi mikä on Ookkonää. Ookkonää oli tuttu 57 prosentille verkkosi- vuilta, kun 20 prosenttia oli törmännyt brändiin Facebookissa.