Kartoitus mobiilioppimisen soveltamismahdollisuuksista toisen asteen talotekniikan koulutuksessa
Haavisto, Jari (2015)
Haavisto, Jari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415954
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia, miten peli-idea, joka perustuu mobiilipelaamiseen, soveltuu toisen asteen LVI-opiskelijoiden käyttöön. Opinnäytetyössä selvitettiin opettajien ja oppilaiden suhtautumista joustavaan itseopiskeluun ja sitä, miten tärkeäksi opettajat kokivat oppilaiden etenemisen reaaliaikaisen vertailumahdollisuuden.
Opettajille tehtiin kaksiosainen kysely, jossa ensimmäisessä osassa kyseltiin yleistä mielipidettä itseopiskeluun. Toisessa kyselyssä esitettiin opettajille mobiilipelaamiseen soveltuva peli-idea ja kysyttiin opettajien ja oppilaiden mielipidettä siitä, näkisivätkö he tällaisen pelin käytännölliseksi. Kyselyissä myös kartoitettiin opettajien halukkuutta tehdä esiteltyyn mobiilipeliin kysymyksiä ja sitä, miten paljon opettajat arvioisivat viiden kysymyksen tekemiseen kuluvan aikaa. Opettajille oli strukturoituja kysymyksiä, ja niiden lopussa oli vapaa kenttä, johon voi kirjoittaa omia näkemyksiä asiasta. Oppilailla oli pelkästään strukturoituja kysymyksiä.
Opettajien vastaukset olivat ensimmäisessä kyselyssä itseopiskelua vastustavia ja opettajien mielestä oppilaat eivät halua käyttää omaa aikaansa opiskeluun. Opettajat olivat myös huolissaan opetukseen käytetyn ajan pienenemisestä ja oppilaiden kädentaitojen heikentymisestä. Opettajat kaipasivat myös yhtenäistä valtakunnallista opetusaineistoa. Oppilaiden suhtautuminen pelaamalla tapahtuvaan opiskeluun oli myönteistä, ja useimmat oppilaat olivat jo pelanneet jotain oppimispeliä. Peli-idean esittelyn jälkeen opettajien mielipiteet muuttuivat itseopiskelulle myötämielisemmäksi, ja melkein kaikki vastaajat pitivät peli-ideaa kokeilemisen arvoisena.
Opettajille tehtiin kaksiosainen kysely, jossa ensimmäisessä osassa kyseltiin yleistä mielipidettä itseopiskeluun. Toisessa kyselyssä esitettiin opettajille mobiilipelaamiseen soveltuva peli-idea ja kysyttiin opettajien ja oppilaiden mielipidettä siitä, näkisivätkö he tällaisen pelin käytännölliseksi. Kyselyissä myös kartoitettiin opettajien halukkuutta tehdä esiteltyyn mobiilipeliin kysymyksiä ja sitä, miten paljon opettajat arvioisivat viiden kysymyksen tekemiseen kuluvan aikaa. Opettajille oli strukturoituja kysymyksiä, ja niiden lopussa oli vapaa kenttä, johon voi kirjoittaa omia näkemyksiä asiasta. Oppilailla oli pelkästään strukturoituja kysymyksiä.
Opettajien vastaukset olivat ensimmäisessä kyselyssä itseopiskelua vastustavia ja opettajien mielestä oppilaat eivät halua käyttää omaa aikaansa opiskeluun. Opettajat olivat myös huolissaan opetukseen käytetyn ajan pienenemisestä ja oppilaiden kädentaitojen heikentymisestä. Opettajat kaipasivat myös yhtenäistä valtakunnallista opetusaineistoa. Oppilaiden suhtautuminen pelaamalla tapahtuvaan opiskeluun oli myönteistä, ja useimmat oppilaat olivat jo pelanneet jotain oppimispeliä. Peli-idean esittelyn jälkeen opettajien mielipiteet muuttuivat itseopiskelulle myötämielisemmäksi, ja melkein kaikki vastaajat pitivät peli-ideaa kokeilemisen arvoisena.