Palvelujen markkinointi ikäihmisille
Metsälehto, Anni (2015)
Metsälehto, Anni
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101815487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101815487
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään palvelujen markkinointia ikäihmisille tutkimalla eri viestinnän keinoja. Lisäksi syvennytään palvelujen markkinoinnin erikoispiirteisiin sekä ikäihmisiin markkinointiviestinnän kohteena. Työn tavoitteena oli tunnistaa tehokkaimmat markkinointiviestinnän keinot, joiden avulla ikäihmisille kohdistettua palvelujen markkinointia voidaan parantaa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään ensin markkinointiviestintää yleisesti, jonka jälkeen syvennytään palvelujen markkinoinnin ominaispiirteisiin sekä tarkastellaan ikäihmisiä markkinointiviestinnän kohderyhmänä. Teoriapohja on laadittu käyttämällä hyväksi kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Työn empiirinen osuus toteutettiin ryhmähaastattelujen avulla, joilla kartoitettiin ikäihmisten palvelujen käyttöön liittyviä kriteerejä sekä tiedonhakua. Lisäksi haluttiin selvittää ikäihmisten eniten seuraamat mediakanavat.
Tutkimustulosten perusteella tehokkain markkinointiviestinnän keino ikääntyneiden kohdalla on niin sanottu kuulopuhe-markkinointi, sillä he valitsevat palveluja sekä saavat ja hankkivat tietoa niistä mieluiten ”puskaradion” kautta. Mediakanavista parhaaksi osoittautui sanoma- ja aikakauslehdet. Tutkimus myös osoitti segmentoinnin merkityksen ikäihmisille kohdistetun markkinointiviestinnän onnistumisessa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään ensin markkinointiviestintää yleisesti, jonka jälkeen syvennytään palvelujen markkinoinnin ominaispiirteisiin sekä tarkastellaan ikäihmisiä markkinointiviestinnän kohderyhmänä. Teoriapohja on laadittu käyttämällä hyväksi kirjallisia ja sähköisiä lähteitä. Työn empiirinen osuus toteutettiin ryhmähaastattelujen avulla, joilla kartoitettiin ikäihmisten palvelujen käyttöön liittyviä kriteerejä sekä tiedonhakua. Lisäksi haluttiin selvittää ikäihmisten eniten seuraamat mediakanavat.
Tutkimustulosten perusteella tehokkain markkinointiviestinnän keino ikääntyneiden kohdalla on niin sanottu kuulopuhe-markkinointi, sillä he valitsevat palveluja sekä saavat ja hankkivat tietoa niistä mieluiten ”puskaradion” kautta. Mediakanavista parhaaksi osoittautui sanoma- ja aikakauslehdet. Tutkimus myös osoitti segmentoinnin merkityksen ikäihmisille kohdistetun markkinointiviestinnän onnistumisessa.