Analysis of the Pork Market in China and its Opportunities
Wei, Yuanyuan (2015)
Wei, Yuanyuan
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092314842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015092314842
Tiivistelmä
Kiina on suurin sianlihan tuotannon ja kulutuksen maa. Opinnäytetyön tarkoituksena on analysoida sianlihamarkkinoita Kiinassa ja arvioida, onko suomalaisilla yrityksillä mahdollisuuksia viedä sianlihaa Kiinaan. Työssä kuvataan markkinaanalyysin elementtejä sekä analysoidaan nykyisiä Kiinan sianlihamarkkinoita. Sekä laadullista että määrällistä tutkimusta käytettiin tutkimusmenetelminä. Teoreettinen viitekehys kuvaa markkina-analyysin elementtejä eli teollisuuden, ympäristön, markkinamahdollisuuksien, kilpailijoiden ja asiakkaiden analysointia. Empiirinen tutkimus toteutettiin haastatteluiden ja kyselylomakkeen avulla, jotta voitaisiin arvioida kiinalaisten asiakkaiden ostoaikeita tuontisianlihan suhteen. Opinnäytetyön tuloksena on, että Kiinan sianlihamarkkinat ovat vakaassa kasvussa. Elintason noustessa markkinoilla on kysyntää laadukasta sianlihaa kohtaan, jota myös poliittinen ja taloudellinen ympäristö tukevat. Huomioiden kaikki markkina-analyysin osatekijät, Kiinan markkinoilla on hyvät mahdollisuudet sianlihan tuonnille, aliarvioimatta kuitenkaan liiketoiminnan riskejä. Lopulta opinnäytetyössä esitetään ehdotuksia markkinointistrategioille, joiden avulla yritykset voivat laajentaa markkinaosuuttaan laadukkaan sianlihan markkinoilla Kiinassa.