SARJAKUVAN HYÖDYNTÄMINEN 6-VUOTIAIDEN LASTEN KANSSA TYÖSKENTELYSSÄ
Kalliola, Olli (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kalliola, Olli
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082514121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015082514121
Tiivistelmä
Kalliola, Olli. Sarjakuvan hyödyntäminen 6-vuotiaiden lasten kanssa työskentelyssä. Helsinki, syksy 2015. 60 sivua ja 12 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin produktio, sarjakuvatuokioiden sarja, päiväkodin esiopetusryhmässä, jossa oli 13 lasta, yksi lastenhoitaja ja yksi lastentarhanopettaja. Tuokioita oli viisi kappaletta ja ne toteutettiin huhtikuussa 2015. Sarjakuvatuokioiden tavoitteena oli tutustuttaa lapset sarjakuvaan ja lasten itseilmaisu.
Toiminnallisen opinnäytetyön menetelmänä käytettiin sarjakuvaa. Lastentarhanopettaja havainnoi ja arvioi toimintaa ja lastenhoitaja tuki lasten ohjausta. Lastentarhanopettajan havaintojen perusteella arvioitiin soveltuuko sarjakuva työmenetelmäksi työskenneltäessä 6-vuotiaiden lasten kanssa ja toteutuiko produktiolle asetetut tavoitteet. Myös lapsilta pyydetiin produktiosta palautetta, joka oli positiivista.
Produktion perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että sarjakuva soveltuu työmenetelmäksi työskenneltäessä 6-vuotiaiden lasten kanssa, koska se auttoi lapsia löytämään uuden tavan ilmaista itseään sekä sitoutti lapset toimintaan. Lisäksi se mahdollisti erityistarpeisten lasten osallistamisen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, sarjakuvat, itseilmaisu, opetus, esiopetus
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin produktio, sarjakuvatuokioiden sarja, päiväkodin esiopetusryhmässä, jossa oli 13 lasta, yksi lastenhoitaja ja yksi lastentarhanopettaja. Tuokioita oli viisi kappaletta ja ne toteutettiin huhtikuussa 2015. Sarjakuvatuokioiden tavoitteena oli tutustuttaa lapset sarjakuvaan ja lasten itseilmaisu.
Toiminnallisen opinnäytetyön menetelmänä käytettiin sarjakuvaa. Lastentarhanopettaja havainnoi ja arvioi toimintaa ja lastenhoitaja tuki lasten ohjausta. Lastentarhanopettajan havaintojen perusteella arvioitiin soveltuuko sarjakuva työmenetelmäksi työskenneltäessä 6-vuotiaiden lasten kanssa ja toteutuiko produktiolle asetetut tavoitteet. Myös lapsilta pyydetiin produktiosta palautetta, joka oli positiivista.
Produktion perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että sarjakuva soveltuu työmenetelmäksi työskenneltäessä 6-vuotiaiden lasten kanssa, koska se auttoi lapsia löytämään uuden tavan ilmaista itseään sekä sitoutti lapset toimintaan. Lisäksi se mahdollisti erityistarpeisten lasten osallistamisen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, sarjakuvat, itseilmaisu, opetus, esiopetus