ROKOTUSOSAAMISEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN : tenttikysymysten laatiminen Moodlen verkkotentin kysymyspankkiin
Kuntonen, Marianne (2015)
Kuntonen, Marianne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015061513389
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin osana Rokotusosaamisen koulutuskokonaisuuden implementointi ja levittäminen sekä osaamismittarin kehittäminen -hanketta (ROKOKO-hanke). Hankkeessa kehitetään valtakunnallinen Rokotusosaamisen koulutuskokonaisuus, joka yhtenäistää ja vahvistaa terveydenhuollon ammattilaisten rokotusosaamista. Rokotusosaamisen koulutuskokonaisuus on ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja työelämässä olevien terveydenhuollon ammattilaisten käyttöön. Hankkeessa toteutettu kolmen opintopisteen (op:n) koulutus koostuu kahdesta osasta: Rokotusosaamisen perusteista 2 op ja Rokotusosaamisen syventämisestä 1 op. Hankkeessa ovat mukana Metropolia ammattikorkeakoulu, Diakonia-ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Rokotusohjelmayksikkö. Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) rahoittaa hanketta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Karelia-ammattikorkeakoulu ja Savonia ammattikorkeakoulu sekä pitkään rokotustoiminnassa työskennelleet sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat osallistuvat kehittämistyön arviointiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa rokotusosaamista kartoittavia tenttikysymyksiä Rokotusosaamisen syventämisen (1 op) opintojen sisällöstä. Koulutuskokonaisuus tentteineen on virtuaalisessa oppimisympäristö Moodlessa. Koulutuskokonaisuuden kolme aihealuetta ovat: 1. Rokottajana kehittyminen, 2. Rokottamisen syventävä tietoperusta, 3. Rokottamiseen liittyvä ohjaus ja neuvonta.
Opinnäytetyössä tehtiin Moodlen verkkotenttiin tenttikysymyksiä verkkoaineiston pohjalta. Tähän opinnäytetyöhön valikoitui Moodlen kysymystyypeistä monivalinta-, tosi/ epätosi- sekä yhdistämistehtävä. Lopullisia tenttikysymyksiä muodostui 159. Hankkeen projektiryhmä ja THL:n Rokotusohjelmayksikkö arvioivat ja valitsivat sopivat tenttikysymykset. Lisäksi projektiryhmä työsti tenttikysymyksiä, jotka koettiin tarpeellisiksi. Tenttikysymykset siirrettiin Moodlen kysymyspankkiin, jossa on tällä hetkellä 100 tenttikysymystä.
Kevään 2015 aikana pilotoitiin Rokotusosaamisen syventämisen (1 op) opinnot ja tentti seitsemässä ammattikorkeakoulussa. Pilotoinnista saatavan palautteen perusteella hankkeen projektiryhmä jatkaa Rokotusosaamisen koulutuskokonaisuuden viimeistelyä valtakunnalliseen käyttöön ammattikorkeakouluissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa rokotusosaamista kartoittavia tenttikysymyksiä Rokotusosaamisen syventämisen (1 op) opintojen sisällöstä. Koulutuskokonaisuus tentteineen on virtuaalisessa oppimisympäristö Moodlessa. Koulutuskokonaisuuden kolme aihealuetta ovat: 1. Rokottajana kehittyminen, 2. Rokottamisen syventävä tietoperusta, 3. Rokottamiseen liittyvä ohjaus ja neuvonta.
Opinnäytetyössä tehtiin Moodlen verkkotenttiin tenttikysymyksiä verkkoaineiston pohjalta. Tähän opinnäytetyöhön valikoitui Moodlen kysymystyypeistä monivalinta-, tosi/ epätosi- sekä yhdistämistehtävä. Lopullisia tenttikysymyksiä muodostui 159. Hankkeen projektiryhmä ja THL:n Rokotusohjelmayksikkö arvioivat ja valitsivat sopivat tenttikysymykset. Lisäksi projektiryhmä työsti tenttikysymyksiä, jotka koettiin tarpeellisiksi. Tenttikysymykset siirrettiin Moodlen kysymyspankkiin, jossa on tällä hetkellä 100 tenttikysymystä.
Kevään 2015 aikana pilotoitiin Rokotusosaamisen syventämisen (1 op) opinnot ja tentti seitsemässä ammattikorkeakoulussa. Pilotoinnista saatavan palautteen perusteella hankkeen projektiryhmä jatkaa Rokotusosaamisen koulutuskokonaisuuden viimeistelyä valtakunnalliseen käyttöön ammattikorkeakouluissa.