"Semmost suvaitsevaist porukkaa kasvaa" - Lastentarhanopettajien kokemuksia monikulttuurisuudesta lappeenrantalaisessa päiväkodissa
Hartonen, Tuuli; Kossila, Henna (2015)
Hartonen, Tuuli
Kossila, Henna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060512513
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin lappeenrantalaisen päiväkodin lastentarhanopettajien kokemuksia monikulttuurisuudesta. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien valmiuksia työskennellä monikulttuurisessa lapsiryhmässä sekä sitä, miten monikulttuurisuus näkyy heidän työssään ja miten monikulttuurisuusosaamista voisi kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä monikulttuurisuudesta ja avata tutkimuspäiväkodin hyviä käytäntöjä ja kehittämistarpeita monikulttuurisuuteen liittyen. Tässä opinnäytetyössä monikulttuurisuudella viitataan eri kieli- ja kulttuuritaustaisiin lapsiin.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää lastentarhanopettajaa yhdestä lappeenrantalaisesta päiväkodista. Aineisto kerättiin keväällä 2015.
Opinnäytetyön tuloksista selvimmin nousi esille lastentarhanopettajien myönteinen suhtautuminen monikulttuurisuuteen. Lisäksi ilmeni, että työkokemuksen määrä vaikutti lastentarhanopettajien näkemyksiin omista valmiuksistaan. Lastentarhanopettajien mukaan lapsiryhmän monikulttuurisuus näkyy myös työmäärässä. Tuloksista näkyy, että lastentarhanopettajilla on keskenään hyvin samanlaisia mielipiteitä siitä, miten monikulttuurisuuden parissa työskentelyä pitäisi kehittää.
Aiheeseen liittyvä jatkotutkimusaihe voi olla esimerkiksi syvempi perehtyminen johonkin opinnäytetyön osa-alueeseen. Aihetta voidaan tutkia myös eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden vanhempien näkökulmasta, jolloin saataisiin kuvaa monikulttuuristen vanhempien kokemuksista suomalaisesta varhaiskasvatuksesta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää lastentarhanopettajaa yhdestä lappeenrantalaisesta päiväkodista. Aineisto kerättiin keväällä 2015.
Opinnäytetyön tuloksista selvimmin nousi esille lastentarhanopettajien myönteinen suhtautuminen monikulttuurisuuteen. Lisäksi ilmeni, että työkokemuksen määrä vaikutti lastentarhanopettajien näkemyksiin omista valmiuksistaan. Lastentarhanopettajien mukaan lapsiryhmän monikulttuurisuus näkyy myös työmäärässä. Tuloksista näkyy, että lastentarhanopettajilla on keskenään hyvin samanlaisia mielipiteitä siitä, miten monikulttuurisuuden parissa työskentelyä pitäisi kehittää.
Aiheeseen liittyvä jatkotutkimusaihe voi olla esimerkiksi syvempi perehtyminen johonkin opinnäytetyön osa-alueeseen. Aihetta voidaan tutkia myös eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden vanhempien näkökulmasta, jolloin saataisiin kuvaa monikulttuuristen vanhempien kokemuksista suomalaisesta varhaiskasvatuksesta.