Nuorten osallisuus ja vaikuttamismahdollisuudet Espoonlahden seurakunnassa
Kojo, Hanna (2015)
Kojo, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412323
Tiivistelmä
Kojo, Hanna. Nuorten osallisuus ja vaikuttamismahdollisuudet Espoonlahden seurakunnassa. Helsinki, kevät 2014, 58 sivua, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselytutkimuksen keinoin selvittää, miten nuorten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia Espoonlahden seurakunnassa voitaisiin lisätä. Kysely suunnattiin kesän 2014 rippikouluikäluokalle, isosille ja leiriavustajille. Tutkimus toteutettiin kesä-elokuun aikana. Rippikoulujen työntekijät saivat kyselyn sähköpostitse toukokuussa 2014 ja huolehtivat kyselyn toteuttamisesta leirijakson loppupuolella.
Tutkimuskysymyksillä pyrittiin saamaan vastauksia siihen, mitkä ovat nuorille mieluisimpia tapoja osallistua ja vaikuttaa seurakunnan toiminnassa sekä mitä vahvuuksiaan ja lahjojaan nuori voisi antaa seurakunnan käyttöön. Tutkimuksella kartoitettiin myös sitä, millainen seurakunta vastaisi nuorten odotuksiin parhaalla mahdollisella tavalla. Kyselylomake sisälsi yhteensä 22 kysymystä, joista kysymykset 1-18 oli suunnattu kaikille, kysymykset 19-22 isosille ja leiriavustajille. Kahta avointa kysymystä lukuun ottamatta kysymykset olivat monivalintakysymyksiä.
Kysely osoitettiin 15 rippikouluryhmälle, joihin osallistui yhteensä 408 nuorta. Isosen tai leiriavustajan tehtävissä toimi 65 nuorta. Vastauksia saapui 11 rippikoulusta, yhteensä 325 kappaletta. Vastanneista 280 oli rippikoululaisia, 42 isosia ja 3 leiriavustajaa. Rippikoululaisten osalta vastausprosentti oli 69%, isosten ja leiriavustajien osalta 71%. Kyselylomakkeiden vastaukset siirrettiin Excel –ohjelmaan ja analysoitiin sen avulla. Avoimien kysymysten vastaukset litteroitiin käsin kirjoittamalla ne puhtaaksi Word –tiedostoon.
Tutkimuksen tuloksista nousi esiin kaksi pääteemaa; toiset ihmiset ja yhteisöllisyys sekä nuorten oma toimijuus. Nuori tulee mukaan seurakunnan toimintaan toisen nuoren esimerkin innoittamana. Samalla hän toivoo, ettei joutuisi syrjityksi vaan pääsisi osaksi yhteisöä. Tässä yhteisössä, toisten nuorten kanssa, nuori haluaa myös toimia, keskustella ja valita vapaasti. Suositut osallistumisen muodot; ryhmän ohjaaminen, keskustelu, näytteleminen ja liikkuminen ovat kaikki luokiteltavissa aktiivisiksi tavoiksi osallistua ja vaikuttaa. Nuori ei kuitenkaan ole valmis sitoutumaan seurakuntaan eikä pidä sen hengellisiä arvoja merkityksellisinä.
Asiasanat: osallisuus, vaikuttaminen, nuoret, kirkko, seurakunnat, kyselytutkimus
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselytutkimuksen keinoin selvittää, miten nuorten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia Espoonlahden seurakunnassa voitaisiin lisätä. Kysely suunnattiin kesän 2014 rippikouluikäluokalle, isosille ja leiriavustajille. Tutkimus toteutettiin kesä-elokuun aikana. Rippikoulujen työntekijät saivat kyselyn sähköpostitse toukokuussa 2014 ja huolehtivat kyselyn toteuttamisesta leirijakson loppupuolella.
Tutkimuskysymyksillä pyrittiin saamaan vastauksia siihen, mitkä ovat nuorille mieluisimpia tapoja osallistua ja vaikuttaa seurakunnan toiminnassa sekä mitä vahvuuksiaan ja lahjojaan nuori voisi antaa seurakunnan käyttöön. Tutkimuksella kartoitettiin myös sitä, millainen seurakunta vastaisi nuorten odotuksiin parhaalla mahdollisella tavalla. Kyselylomake sisälsi yhteensä 22 kysymystä, joista kysymykset 1-18 oli suunnattu kaikille, kysymykset 19-22 isosille ja leiriavustajille. Kahta avointa kysymystä lukuun ottamatta kysymykset olivat monivalintakysymyksiä.
Kysely osoitettiin 15 rippikouluryhmälle, joihin osallistui yhteensä 408 nuorta. Isosen tai leiriavustajan tehtävissä toimi 65 nuorta. Vastauksia saapui 11 rippikoulusta, yhteensä 325 kappaletta. Vastanneista 280 oli rippikoululaisia, 42 isosia ja 3 leiriavustajaa. Rippikoululaisten osalta vastausprosentti oli 69%, isosten ja leiriavustajien osalta 71%. Kyselylomakkeiden vastaukset siirrettiin Excel –ohjelmaan ja analysoitiin sen avulla. Avoimien kysymysten vastaukset litteroitiin käsin kirjoittamalla ne puhtaaksi Word –tiedostoon.
Tutkimuksen tuloksista nousi esiin kaksi pääteemaa; toiset ihmiset ja yhteisöllisyys sekä nuorten oma toimijuus. Nuori tulee mukaan seurakunnan toimintaan toisen nuoren esimerkin innoittamana. Samalla hän toivoo, ettei joutuisi syrjityksi vaan pääsisi osaksi yhteisöä. Tässä yhteisössä, toisten nuorten kanssa, nuori haluaa myös toimia, keskustella ja valita vapaasti. Suositut osallistumisen muodot; ryhmän ohjaaminen, keskustelu, näytteleminen ja liikkuminen ovat kaikki luokiteltavissa aktiivisiksi tavoiksi osallistua ja vaikuttaa. Nuori ei kuitenkaan ole valmis sitoutumaan seurakuntaan eikä pidä sen hengellisiä arvoja merkityksellisinä.
Asiasanat: osallisuus, vaikuttaminen, nuoret, kirkko, seurakunnat, kyselytutkimus