Miksi ensihoidossa onnistutaan : Ensihoitajan tilannetietoisuuden ja toiminnan arvioiminen simuloidussa tilanteessa SAGAT-tekniikkaa käyttäen
Ericsson, Christoffer (2015)
Ericsson, Christoffer
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211898
Tiivistelmä
Sairaalan ulkopuolinen tiedonkeruu potilaan tilasta, tiedon ymmärtäminen ja sitä kautta päätöksenteko potilaan hoidosta ja hoidon tarpeesta on keskitetty kahdelle ensihoitajalle. Päätöksentekoprosessi saattaa olla hyvin vaihteleva, sillä kerättyä tietoa on rajallisesti saatavissa ja potilaan terveydentilan kriittisten sekä normaalista poikkeavien löydösten ymmärtäminen ja tilanteiden ennakointi tämän pohjalta on yksilöllistä. Ensihoitajien kokemus saattaa merkittävästi vaikuttaa tähän prosessiin.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ensihoitajien tilannetietoisuutta käyttäen Mica Endlseyn tilannetietoisuuden mallia kahdessa simuloidussa potilastapauksessa. Koehenkilöinä toimii ensihoitajia (N=10), jotka jaetaan ensihoidon kokemustason mukaan kahteen ryhmään Bennerin pätevyyden määritelmän mukaan. Koehenkilöt suorittivat simuloitujen tehtävien aikana kirjallisia tilannetietoisuustestejä (SAGAT) ja heidän toimintansa analysoitiin nauhoitetulta videokuvalta. Analyysimetodi on kvantitatiivinen. Tutkimuksen tavoite on selvittää kokemuksen vaikutus ensihoitajan suorittamaan potilaan tilanarvioon sekä hänen tilannetietoisuuteensa tehtävän aikana. Tarkoituksena on havainnoida mahdolliset muutokset ensihoitajan toiminnassa kokemuksen karttuessa. Teoreettisena viitekehyksenä käytetään Erik Hollnagelin resilienssiteoriaa sekä ETTO-periaatetta, jonka kautta pyritään ymmärtämään paremmin mitkä tekijät vaikuttavat siihen että ensihoidossa onnistutaan juuri kliinisen päätöksenteon ja tiedon ymmärtämisen osalta.
Tutkimustulokset osoittavat että ensihoidon tiedonkeruu on mallikasta kokemustasosta riippumatta, mutta tiedon ymmärtämiseen ja yksilölliseen kykyyn ennakoida tapahtumia saattaa vaikuttaa ensihoitajan kokemus tai työparin välinen dynamiikka.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan ensihoitajien tilannetietoisuutta käyttäen Mica Endlseyn tilannetietoisuuden mallia kahdessa simuloidussa potilastapauksessa. Koehenkilöinä toimii ensihoitajia (N=10), jotka jaetaan ensihoidon kokemustason mukaan kahteen ryhmään Bennerin pätevyyden määritelmän mukaan. Koehenkilöt suorittivat simuloitujen tehtävien aikana kirjallisia tilannetietoisuustestejä (SAGAT) ja heidän toimintansa analysoitiin nauhoitetulta videokuvalta. Analyysimetodi on kvantitatiivinen. Tutkimuksen tavoite on selvittää kokemuksen vaikutus ensihoitajan suorittamaan potilaan tilanarvioon sekä hänen tilannetietoisuuteensa tehtävän aikana. Tarkoituksena on havainnoida mahdolliset muutokset ensihoitajan toiminnassa kokemuksen karttuessa. Teoreettisena viitekehyksenä käytetään Erik Hollnagelin resilienssiteoriaa sekä ETTO-periaatetta, jonka kautta pyritään ymmärtämään paremmin mitkä tekijät vaikuttavat siihen että ensihoidossa onnistutaan juuri kliinisen päätöksenteon ja tiedon ymmärtämisen osalta.
Tutkimustulokset osoittavat että ensihoidon tiedonkeruu on mallikasta kokemustasosta riippumatta, mutta tiedon ymmärtämiseen ja yksilölliseen kykyyn ennakoida tapahtumia saattaa vaikuttaa ensihoitajan kokemus tai työparin välinen dynamiikka.