Matkamuisto - osa matkaa
Kaitila, Jenni (2015)
Kaitila, Jenni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211800
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia matkamuistoja tuotteina sekä matkustukseen olennaisesti liittyvänä kulutusilmiönä, sekä selvittää erityisesti Helsingin matkamuistotarjontaa.
Tutkimusongelmana on selvittää minkälaisia matkamuistoja Helsingissä matkailijoille tarjo-taan, sekä selvittää myös matkailijoiden omia mielipiteitä aiheeseen liittyen. Tutkimukseni tarkoitus on tuottaa ennen kaikkea tietoa ja havaintoja, mutta lisäksi myös ehdotuksia miten matkamuistojen myyntiä voisi kehittää matkailijoita kiinnostavilla tuotteilla. Opinnäytetyössä kuvaillaan yleisesti matkamuistojen kehittymistä kaupalliseksi tuotteeksi, niiden peruspiirteitä, sekä esitellään globaalisti tunnetut matkamuistojen ryhmittelyt.
Matkamuistoista ei ole suomenkielellä kirjoitettu teoriaa, eikä vastaavia tutkimuksia ole löydettävissä. Teoreettinen viitekehys muodostui pääosin yhdestä teoriakirjasta, ja sen lukuisista erillisistä tutkimusartikkeleista. Tutkimuksen kontekstista Helsingistä, esitellään olennaisimmat matkamuistoja tarjoavat alueet sekä myymälät ja niiden tarjonta pääpiirteissään.
Työn tarkoituksena on myös nostaa matkamuistoja esille, ja herättää matkailuyrittäjät ja varsinkin matkamuistojen parissa työskentelevät henkilöt pohtimaan tuotteita ja nykyistä tarjontaa, sekä esimerkiksi kotimaisten tuotteiden merkitystä. Opinnäytetyöni tietoperusta sekä sen myötä syntyneet ideat herättävät uusia näkökulmia ja kannustavat matkailualalla työskenteleviä konkreettisiin toimiin tuotetarjonnan tarkastelun suhteen. Kokonaan uusia konsepteja ja matkamuisto-yrittäjiä kaivataan lisää.
Empiirisessä osuudessa esitellään monipuoliset havainnot, sekä laadullisen kyselyn tulokset. Kyselytutkimus tuotettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla, pääosin Webropol -kyselyn kautta, ja vastaajia oli yhteensä 18, joista yksi vastasi yrittäjän näkökulmasta, ja loput 17 matkailijan näkökulmasta.
Helsingin Markkinointi Oy:n matkailuneuvontakoordinaattori Nina Lagerin kanssa keskusteltiin opinnäytetyöstäni yleisluontoisesti (27.2.2015.) Lisäksi hänen toimesta toteutin osan kyselylomakkeen vastausten keruusta Helsingin matkailuneuvonnassa, Pohjoisesplanadi 19:sta. (12.3.2015 sekä 20.3.2015.)
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että lähes poikkeuksetta kaikki ihmiset ostavat tai hankkivat muulla tavalla matkoiltaan matkamuistoja. Parhaimmillaan ostettu matkamuisto ilmentää aidolla ja mieleenpainuvalla tavalla kyseistä matkakohdetta. Lisäksi se on kotimainen tai suunniteltu kyseisessä maassa. Matkamuisto on olennaisin tapa, jonka avulla matkasta kerrotaan ja sitä esitellään jälkikäteen tuttaville, ystäville ja perheenjäsenille.
Tutkimusongelmana on selvittää minkälaisia matkamuistoja Helsingissä matkailijoille tarjo-taan, sekä selvittää myös matkailijoiden omia mielipiteitä aiheeseen liittyen. Tutkimukseni tarkoitus on tuottaa ennen kaikkea tietoa ja havaintoja, mutta lisäksi myös ehdotuksia miten matkamuistojen myyntiä voisi kehittää matkailijoita kiinnostavilla tuotteilla. Opinnäytetyössä kuvaillaan yleisesti matkamuistojen kehittymistä kaupalliseksi tuotteeksi, niiden peruspiirteitä, sekä esitellään globaalisti tunnetut matkamuistojen ryhmittelyt.
Matkamuistoista ei ole suomenkielellä kirjoitettu teoriaa, eikä vastaavia tutkimuksia ole löydettävissä. Teoreettinen viitekehys muodostui pääosin yhdestä teoriakirjasta, ja sen lukuisista erillisistä tutkimusartikkeleista. Tutkimuksen kontekstista Helsingistä, esitellään olennaisimmat matkamuistoja tarjoavat alueet sekä myymälät ja niiden tarjonta pääpiirteissään.
Työn tarkoituksena on myös nostaa matkamuistoja esille, ja herättää matkailuyrittäjät ja varsinkin matkamuistojen parissa työskentelevät henkilöt pohtimaan tuotteita ja nykyistä tarjontaa, sekä esimerkiksi kotimaisten tuotteiden merkitystä. Opinnäytetyöni tietoperusta sekä sen myötä syntyneet ideat herättävät uusia näkökulmia ja kannustavat matkailualalla työskenteleviä konkreettisiin toimiin tuotetarjonnan tarkastelun suhteen. Kokonaan uusia konsepteja ja matkamuisto-yrittäjiä kaivataan lisää.
Empiirisessä osuudessa esitellään monipuoliset havainnot, sekä laadullisen kyselyn tulokset. Kyselytutkimus tuotettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla, pääosin Webropol -kyselyn kautta, ja vastaajia oli yhteensä 18, joista yksi vastasi yrittäjän näkökulmasta, ja loput 17 matkailijan näkökulmasta.
Helsingin Markkinointi Oy:n matkailuneuvontakoordinaattori Nina Lagerin kanssa keskusteltiin opinnäytetyöstäni yleisluontoisesti (27.2.2015.) Lisäksi hänen toimesta toteutin osan kyselylomakkeen vastausten keruusta Helsingin matkailuneuvonnassa, Pohjoisesplanadi 19:sta. (12.3.2015 sekä 20.3.2015.)
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että lähes poikkeuksetta kaikki ihmiset ostavat tai hankkivat muulla tavalla matkoiltaan matkamuistoja. Parhaimmillaan ostettu matkamuisto ilmentää aidolla ja mieleenpainuvalla tavalla kyseistä matkakohdetta. Lisäksi se on kotimainen tai suunniteltu kyseisessä maassa. Matkamuisto on olennaisin tapa, jonka avulla matkasta kerrotaan ja sitä esitellään jälkikäteen tuttaville, ystäville ja perheenjäsenille.