Koulutuksen vaikutus ikäihmisten tietotekniikan viihdekäyttöön
Saari, Sami (2015)
Saari, Sami
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111702
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mikä vaikutus on ikäihmisten koulutustaustalla tietotekniikan viihdekäytössä sekä miten harrastukset ja kielitaito vaikuttaa viihdekäytön omaksumiseen. Tutkimusprojektini on yksi osa seitsemän muun Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijan tutkimuksista. Toimeksiantajana projektissa toimii tietojenkäsittelyn yliopettaja. Tutkimusta varten on haastateltu Lahden seudun alueelta yli 65-vuotiaita henkilöitä, jotka saatiin osalliseksi tutkimukseen Lahden Suurhallissa pidetystä senioritapahtumasta sekä kahdesta eri kodinkoneliikkeestä.
Tutkimuksen tekemiseen on käytetty haastatteluaineistoa sekä muita aihepiiriin soveltuvia tutkimuksia. Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja sitä varten on tehty 10 teemahaastattelua tutkimuksen henkilöille. Kaikki haastattelut on toteutettu esittämällä avoimia kysymyksiä haastateltaville kuuntelijan roolia silmällä pitäen. Tutkimuksen tekemisessä on käytetty induktiivista päättelyä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki henkilöt olivat käyttäneet tietokonetta ennen tähän tutkimukseen osallistumista. Suurimmalle osalle henkilöistä ensi kosketus tietotekniikkaan ulottuu työelämään. Joukossa oli myös henkilöitä, jotka hankkivat tietokoneen harrastuksia varten tai muuhun tarpeeseen. Koulutuksella ei havaittu olevan kovin suurta merkitystä tietotekniikan käytön aktiivisuuteen. Kielitaitoa voidaan pitää hyvin tärkeänä asiana.
Tutkimuksen tekemiseen on käytetty haastatteluaineistoa sekä muita aihepiiriin soveltuvia tutkimuksia. Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja sitä varten on tehty 10 teemahaastattelua tutkimuksen henkilöille. Kaikki haastattelut on toteutettu esittämällä avoimia kysymyksiä haastateltaville kuuntelijan roolia silmällä pitäen. Tutkimuksen tekemisessä on käytetty induktiivista päättelyä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kaikki henkilöt olivat käyttäneet tietokonetta ennen tähän tutkimukseen osallistumista. Suurimmalle osalle henkilöistä ensi kosketus tietotekniikkaan ulottuu työelämään. Joukossa oli myös henkilöitä, jotka hankkivat tietokoneen harrastuksia varten tai muuhun tarpeeseen. Koulutuksella ei havaittu olevan kovin suurta merkitystä tietotekniikan käytön aktiivisuuteen. Kielitaitoa voidaan pitää hyvin tärkeänä asiana.