Uusien toimeksiantajien hankkimisen kehittäminen vuokravälitysyrityksessä
Säärelä, Riku (2015)
Säärelä, Riku
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810902
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulu
Liiketalouden koulutusohjelma, taloushallinnon suuntautumisvaihtoehto
Tekijä: Riku Säärelä
Opinnäytetyön nimi: Uusien toimeksiantajien hankkimisen kehittäminen vuokravälitysyrityksessä
Työn ohjaaja: Sirpa Puolakka
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Kevät 2015 Sivumäärä: 60
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää vuokravälitysyrityksen uusien toimeksiantajien hankkimis-ta. Työn toimeksiantajana toimi valtakunnallinen vuokravälitysyritys, jolla on toimipiste Oulussa. Työssä oli kolme päätavoitetta: suurimpana tavoitteena oli kehittää yrityksen yhteistyötä saman konsernin kiinteistövälitysyrityksen kanssa. Toinen tärkeä aihe oli yrityksen Huoleton-palvelun markkinoinnin kehittäminen. Kolmantena tärkeänä tavoitteena oli yrityksen digitaalisen markki-noinnin analysointi ja kehittäminen.
Tietoa kolmen yllämainitun tekijän kehittämiseksi hankittiin alan kirjallisuudesta. Lisäksi apuna käytettiin luotettavilta verkkosivuilta kerättyä tietoa alan tilastoista sekä kilpailijoista. Suurena apuna tiedon hankkimisessa toimi toimeksiantajayritykseni henkilökunta, joiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta saatiin paljon tietoa alan tilanteesta. Näiden lisäksi apuna käytettiin tekijän omia alalta ammattiharjoittelun aikana saatuja kokemuksiani.
Työn tuloksena saatiin tietoa ja kehitysehdotuksia yllämainittujen kolmen tekijän kehittämiseksi. Työn tärkeimpänä saavutuksena olivat yritysten välisen yhteistyön kehittämiseksi esille tuodut parannusehdotukset. Yritys on ottanut käyttöönsä osan kyseisistä ehdotuksista, ja niistä saadut tulokset ovat olleet positiivisia. Yrityksen Huoleton-palvelun markkinoinnin kehittämiseksi ehdote-tut toimenpiteet ovat myös toteutuneet osittain. Yritys on alkanut korostaa markkinointiviestin-nässään palveluidensa turvallisuutta. Yrityksen digitaalisen markkinoinnin analysointi ja kehittä-misehdotukset on esitelty yrityksen henkilökunnalle ja niiden toimivuutta voi tarkastella yrityksen uusien verkkosivujen julkaisun jälkeen.
Konsernin yritysten välisessä yhteistyössä piilee valtavasti potentiaalia. Jatkotoimenpiteenä voisi olla yrityksen yhteistyön kehittäminen saman konsernin isännöintialan yrityksen kanssa.
Asiasanat: Kumppanuusmarkkinointi, digitaalinen markkinointi, asiantuntijapalveluiden markki-nointi
Liiketalouden koulutusohjelma, taloushallinnon suuntautumisvaihtoehto
Tekijä: Riku Säärelä
Opinnäytetyön nimi: Uusien toimeksiantajien hankkimisen kehittäminen vuokravälitysyrityksessä
Työn ohjaaja: Sirpa Puolakka
Työn valmistumislukukausi- ja vuosi: Kevät 2015 Sivumäärä: 60
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää vuokravälitysyrityksen uusien toimeksiantajien hankkimis-ta. Työn toimeksiantajana toimi valtakunnallinen vuokravälitysyritys, jolla on toimipiste Oulussa. Työssä oli kolme päätavoitetta: suurimpana tavoitteena oli kehittää yrityksen yhteistyötä saman konsernin kiinteistövälitysyrityksen kanssa. Toinen tärkeä aihe oli yrityksen Huoleton-palvelun markkinoinnin kehittäminen. Kolmantena tärkeänä tavoitteena oli yrityksen digitaalisen markki-noinnin analysointi ja kehittäminen.
Tietoa kolmen yllämainitun tekijän kehittämiseksi hankittiin alan kirjallisuudesta. Lisäksi apuna käytettiin luotettavilta verkkosivuilta kerättyä tietoa alan tilastoista sekä kilpailijoista. Suurena apuna tiedon hankkimisessa toimi toimeksiantajayritykseni henkilökunta, joiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta saatiin paljon tietoa alan tilanteesta. Näiden lisäksi apuna käytettiin tekijän omia alalta ammattiharjoittelun aikana saatuja kokemuksiani.
Työn tuloksena saatiin tietoa ja kehitysehdotuksia yllämainittujen kolmen tekijän kehittämiseksi. Työn tärkeimpänä saavutuksena olivat yritysten välisen yhteistyön kehittämiseksi esille tuodut parannusehdotukset. Yritys on ottanut käyttöönsä osan kyseisistä ehdotuksista, ja niistä saadut tulokset ovat olleet positiivisia. Yrityksen Huoleton-palvelun markkinoinnin kehittämiseksi ehdote-tut toimenpiteet ovat myös toteutuneet osittain. Yritys on alkanut korostaa markkinointiviestin-nässään palveluidensa turvallisuutta. Yrityksen digitaalisen markkinoinnin analysointi ja kehittä-misehdotukset on esitelty yrityksen henkilökunnalle ja niiden toimivuutta voi tarkastella yrityksen uusien verkkosivujen julkaisun jälkeen.
Konsernin yritysten välisessä yhteistyössä piilee valtavasti potentiaalia. Jatkotoimenpiteenä voisi olla yrityksen yhteistyön kehittäminen saman konsernin isännöintialan yrityksen kanssa.
Asiasanat: Kumppanuusmarkkinointi, digitaalinen markkinointi, asiantuntijapalveluiden markki-nointi