Småbarnspedagogers tankar om sexualfostran : En kvalitativ studie ur ett hälsofrämjande perspektiv
Ingman-Friberg, Susanne (2015)
Ingman-Friberg, Susanne
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810859
Tiivistelmä
Terveyden ja hyvinvoinninlaitos on julkaisut seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjel-man 2014–2020, jossa korostetaan että päivähohdossa olevat lapset ovat tärkeä kohderyhmä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa mitä ajatuksia päivähoidon ammattilaisilla oli pientenlasten seksuaalikasvatuksesta päivähoidossa. Kysymyksenasettelut olivat seuraavat: 1) Mitä ajatuksia päivähoidon ammattilaisilla on seksuaalikasvatuksen sisällöstä? 2) Mitkä tekijät mahdollistavat seksuaalikasvatuksen toteuttamisen päivähoidossa? 3) Mitkä tekijät estävät sek-suaalikasvatuksen toteuttamisen päivähoidossa? Opinnäytetyö on kvalitatiivinen sisällönanalyysi yhdestä Väestöliiton vuonna 2013 toteuttaman verkkopohjaisen kyselytutkimuksen yhteydessä asettamasta kysymyksestä. Kysymys, johon 277 vastaaja vastasi, ja joka analysoitiin tässä työs-sä oli seuraava: Mitä ajatuksia pienten lasten seksuaalikasvatus herättää sinussa? Teoreettinen viitekehys koostuu keskeisistä periaatteista terveyden edistämisestä ja maailman terveysjärjestön (WHO) laatimista seksuaalikasvatuksen standardeista Euroopassa. Aineisto on induktiivisesti analysoitu.Tulokset osoittivat neljä yläkategoriaa, jotka ilmaisevat varhaiskasvattajien ajatuksia seksuaalikasvatuksen sisällöstä: 1. Aiheita sisällöstä, 2. Ajankohta milloin toteuttaa seksuaali-kasvatusta, 3. Muut tekijät jotka vaikuttavat seksuaalikasvatukseen ja 4. Kenen pitää toteuttaa seksuaalikasvatus. Tulokset, jotka kuvaavat seksuaalikasvatusta mahdollistavia tekijöitä, tuotti kolme yläkategoriaa: 1. Hyväksyviä asenteita, 2. Oma seksuaalisuus ja 3. Yhteiset sopimukset työyhteisössä. Tulokset tekijöistä, jotka estivät seksuaalikasvatuksen toteuttamisen toi esiin viisi yläkategoriaa: 1. Dialogin puute, 2. Heikko ammatillinen pohja, 3.Käsite seksuaalikasvatus, 4. Vaikeuttavia asenteita sekä 5. Yhteiskunnan asenteet.Yhteenvetona tutkimuksesta voi todeta, että monilla päivähoidonammattilaisilla oli tietoa seksuaalikasvatuksen sisällöstä. Vastaajat, jotka kokivat seksuaalikasvatuksen mahdollistavana tekijänä työssään, oli myönteisiä asenteita ja ar-voja. Niillä vastaajilla, jotka kokivat seksuaalikasvatuksen antamisen estävänä tekijänä, puuttui tietoja siitä, miten seksuaalikasvatus tulisi toteuttaa ja niillä oli kielteisemmät asenteet ja arvot. Yksi tapa vaikuttaa näihin puutteisiin työpaikoilla, on luoda yhteisiä ohjeita varhaiskasvattajille siitä,miten seksuaalikasvatusta tulee toteuttaa päivähoidossa. Olisi myös perusteltua, että seksu-aalikasvatus mainittaisiin varhaiskasvatussuunnitelmassa. On myös tärkeä kehittää varhaiskas-vattajien helposti saatavilla olevia koulutusohjelmia ja tukimateriaalia. Tämän tutkimuksen toi-meksiantajana oli Väestöliitto ry