Näkemyksiä kummitoiminnasta ja perhedyttämisestä : case Scandic
Ylitolonen, Selma; Penttilä, Janet (2015)
Ylitolonen, Selma
Penttilä, Janet
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710759
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin perehdytystä Scandic Rovaniemi tarkkaillen kum-mitoimintaa, joka oli ollut aikaisemmin käytössä perehdytyksen apuna. Opin-näytetyössä selvitettiin, miten kummitoiminta auttaisi perehdyttämisessä ja tu-losten perusteella pohdittiin kehitysideoita sen uudelleen henkiin herättä-miseksi. Opinnäytetyössä haastateltiin työntekijöitä, harjoittelijoita ja aikaisem-min kummina toimineita työntekijöitä ja saatiin näkemyksiä kummitoimintaa. Opinnäytetyössä käytettävällä termillä kummitoiminta viitattiin mentorointiin, tuutorointiin ja sparraukseen, jotka ovat hyvin samankaltaista toimintaa pienillä vivahde eroilla.
Haastatteluiden tavoitteisiin kuului selvittää, olisiko kummitoiminnalla vaiku-tusta työntekijöiden perehtyneisyyteen ja millä tavoin kummitoiminta eroaisi tavanomaisesta perehdyttämisestä. Tuloksista koottiin kehitysideoita, joita toi-meksiantajamme pystyisi hyödyntämään perehdyttämisessä kummin avulla. Haastattelut suoritettiin kymmenelle henkilölle, joista kaksi työntekijää oli toimi-nut aikaisemmin kummina. Yksi henkilö oli perehdytetty työhön tukihenkilön avulla ja loput työntekijöistä oli perehdytetty työhön tavanomaisesti, eivätkä he tienneet, että kummitoiminta oli ollut aikaisemmin perehdytyksen apuna.
Perehdytys on laaja käsite ja siihen vaikuttavat monet tekijät. Opinnäytetyö ra-jattiin käsittelemään kummitoimintaa ja perehdytystä. Tutkimuksen teoreettise-na viitekehyksenä Käsiteltiin kahta suurempaa käsitettä, kummitoimintaa ja perehdytystä. Perehdytyksessä painotettiin työhön opastamiseen ja perehdy-tyksen rooleihin ja keinoihin. Kummitoiminnassa painotettiin kummin ja pereh-dytettävän rooleihin sekä siihen, miten kummi voi olla työntekijän tukena.
Haastatteluiden tavoitteisiin kuului selvittää, olisiko kummitoiminnalla vaiku-tusta työntekijöiden perehtyneisyyteen ja millä tavoin kummitoiminta eroaisi tavanomaisesta perehdyttämisestä. Tuloksista koottiin kehitysideoita, joita toi-meksiantajamme pystyisi hyödyntämään perehdyttämisessä kummin avulla. Haastattelut suoritettiin kymmenelle henkilölle, joista kaksi työntekijää oli toimi-nut aikaisemmin kummina. Yksi henkilö oli perehdytetty työhön tukihenkilön avulla ja loput työntekijöistä oli perehdytetty työhön tavanomaisesti, eivätkä he tienneet, että kummitoiminta oli ollut aikaisemmin perehdytyksen apuna.
Perehdytys on laaja käsite ja siihen vaikuttavat monet tekijät. Opinnäytetyö ra-jattiin käsittelemään kummitoimintaa ja perehdytystä. Tutkimuksen teoreettise-na viitekehyksenä Käsiteltiin kahta suurempaa käsitettä, kummitoimintaa ja perehdytystä. Perehdytyksessä painotettiin työhön opastamiseen ja perehdy-tyksen rooleihin ja keinoihin. Kummitoiminnassa painotettiin kummin ja pereh-dytettävän rooleihin sekä siihen, miten kummi voi olla työntekijän tukena.