Asiakaskokemustutkimus blogiportaalin markkinointipalveluista: Indiedays Oy
Somerkallio, Emmi (2015)
Somerkallio, Emmi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710613
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona blogiportaali Indiedays Oy:lle. Tavoitteena oli selvittää verkkokyselyn avulla, minkälainen asiakaskokemus Indiedays Oy:n eri toimialojen yritysasiakkaille on jäänyt yrityksen myynti- ja markkinointipalveluista eli pääasiassa kampanjayhteistöistä. Samalla pyrittiin selvittämään Indiedays Oy:n imagomielikuvaa.
Opinnäytetyön teoriaosassa tutkittiin lähdekirjallisuuden avulla blogeja ja blogimarkkinointia sekä asiakaskokemukseen liittyviä seikkoja, kuten asiakastyytyväisyyttä ja palvelun laatua. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käsiteltiin b-to-b-palvelujen markkinointia sekä imago- ja brändimielikuvaa.
Asiakaskokemuskysely toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena keväällä 2015. Kyselylomake lähetettiin Indiedays Oy:n yritysasiakkaille sähköpostitse saatesanojen ohessa, ja vastausaikaa asiakkailla oli kaksi viikkoa. Tämä asiakaskokemuskysely oli ensimmäinen, joka Indiedays Oy:n yritysasiakkaille on lähetetty, ja vastauksia kyselyyn saatiin 47 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella Indiedays Oy:n asiakkaille oli jäänyt suurelta osin hyvä asiakaskokemus yrityksen markkinointipalveluista. Jotkin asiat jäivät silti asiakaskokemuksen osalta neutraaleiksi, ja näihin asioihin on hyvä panostaa jatkossa lisäarvon tuottamiseksi ja asiakas-suhteiden jatkuvuuden takaamiseksi. Imagoltaan asiakkaat kokevat Indiedays Oy:n luotettavaksi ja asiantuntevaksi.
Opinnäytetyön teoriaosassa tutkittiin lähdekirjallisuuden avulla blogeja ja blogimarkkinointia sekä asiakaskokemukseen liittyviä seikkoja, kuten asiakastyytyväisyyttä ja palvelun laatua. Lisäksi teoreettisessa osuudessa käsiteltiin b-to-b-palvelujen markkinointia sekä imago- ja brändimielikuvaa.
Asiakaskokemuskysely toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena keväällä 2015. Kyselylomake lähetettiin Indiedays Oy:n yritysasiakkaille sähköpostitse saatesanojen ohessa, ja vastausaikaa asiakkailla oli kaksi viikkoa. Tämä asiakaskokemuskysely oli ensimmäinen, joka Indiedays Oy:n yritysasiakkaille on lähetetty, ja vastauksia kyselyyn saatiin 47 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella Indiedays Oy:n asiakkaille oli jäänyt suurelta osin hyvä asiakaskokemus yrityksen markkinointipalveluista. Jotkin asiat jäivät silti asiakaskokemuksen osalta neutraaleiksi, ja näihin asioihin on hyvä panostaa jatkossa lisäarvon tuottamiseksi ja asiakas-suhteiden jatkuvuuden takaamiseksi. Imagoltaan asiakkaat kokevat Indiedays Oy:n luotettavaksi ja asiantuntevaksi.