Minä + Sinä + Hän = Me : Toiminnallinen draama työyhteisössä
Perälä, Hanna (2015)
Perälä, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610314
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli draamatoiminnan soveltaminen työyhteisössä. Työ toteutettiin Työterveyslaitoksen Tampereen aluetoimipisteessä. Toiminnallinen osuus koostui kuudesta, n. 1½ tuntia kestävästä ohjauskerrasta, jotka toteutettiin viiden viikon aikana helmi-maaliskuussa 2015. Ryhmän koko vaihteli kokoontumisissa kolmesta seitsemään osallistujaa. Kaikkiaan ryhmässä kävi kahdeksan henkilöä. Osallistuminen oli ryhmäläisille vapaaehtoista ja tapahtui työajalla. Työn päätavoitteena oli tukea ryhmän kommunikaatiosuhteita ja osallistujien itsereflektiota, tutustuttaa työntekijöitä toiminnallisen draaman menetelmiin sekä vahvistaa omaa osaamista niin ryhmänohjaajana kuin draaman soveltamisessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kokemuksellista oppimista, draaman käsitteitä sekä ryhmän sisäisiä suhteita. Toiminnan sisältönä oli erilaisia toiminnallisia teatterilähtöisiä harjoituksia sekä keskustelua niistä. Ryhmältä kerättiin tietoa ennakkokäsityksistä, palautetta jokaisesta kokoontumisesta ja loppukyselyssä arviota koko prosessia ja ryhmää koskevien tavoitteiden saavuttamisesta. Palautteen perusteella voidaan todeta, että ryhmän jäsenet kokivat prosessin myötä toisensa läheisemmiksi ja kommunikoinnin entistä helpommaksi. Läsnäolo tuotti menetelmällistä oppimista, ja osallistujien käsitys draamatoiminnasta laajeni. Opinnäytetyön konkreettinen anti Työterveyslaitokselle on työntekijöiden omakohtainen kokemus käytetyistä harjoitteista ja mahdollisuus soveltaa niitä mm. koulutuksissa ja asiakastyössä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kokemuksellista oppimista, draaman käsitteitä sekä ryhmän sisäisiä suhteita. Toiminnan sisältönä oli erilaisia toiminnallisia teatterilähtöisiä harjoituksia sekä keskustelua niistä. Ryhmältä kerättiin tietoa ennakkokäsityksistä, palautetta jokaisesta kokoontumisesta ja loppukyselyssä arviota koko prosessia ja ryhmää koskevien tavoitteiden saavuttamisesta. Palautteen perusteella voidaan todeta, että ryhmän jäsenet kokivat prosessin myötä toisensa läheisemmiksi ja kommunikoinnin entistä helpommaksi. Läsnäolo tuotti menetelmällistä oppimista, ja osallistujien käsitys draamatoiminnasta laajeni. Opinnäytetyön konkreettinen anti Työterveyslaitokselle on työntekijöiden omakohtainen kokemus käytetyistä harjoitteista ja mahdollisuus soveltaa niitä mm. koulutuksissa ja asiakastyössä.