Tuotekuormien määrittelyn kehittäminen
Pylkkö, Mikko (2015)
Pylkkö, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510039
Tiivistelmä
Valmet Technologiesin Energiantuotanto-liiketoimintalinjan valmistamien kattiloiden painerungot ovat kooltaan suuria. Kehittämällä ja tarkentamalla kuormalaskentaa on projekteissa mahdollista tehdä huomattavia säästöjä materiaalikustannuksissa.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia Valmet Technologiesin valmistamien kattiloiden kattilakuormia ja kehittää niiden pohjalta uusi kuormien laskentapohja. Valmetin kiertoleijukattiloiden mallit ovat tuotteistettu, mutta niitä ei ole vielä täysin hyödynnetty kuormalaskennassa. Kuormalaskenta tehdään kattilan tarjousvaiheessa ja sen perusteella tehdään myöhemmin teräs- ja tukirakenteiden suunnittelu. Työn tavoitteena oli yksinkertaistaa laskentamenetelmää, tehdä siitä johdonmukaisempi sekä päästä viiden prosentin tarkkuuteen laskennassa. Työssä esitellään myös leijupetitekniikkaa, painottuen kiertoleijumenetelmään.
Uusi laskentapohja toteutettiin aiempien kuormalaskelmien ja 3D-automaattien pohjalta Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelmalla. Kattiloihin ja kattilakuormiin tutustuttiin suunnitteluohjeiden, vanhojen kuormalaskelmien ja 3D-mallien pohjalta. Työn lopputuloksena saatiin aikaan tavoitetarkkuuteen pääsevä Excelissä toimiva laskentapohja. Se laskee kattilan rakenteiden lisäksi myös muurauksen, eristyksen, hiekan ja veden massat kattilassa. Massojen lisäksi automaatti antaa määrät kattilan rakenteisiin tarvittaville osille. Luottamuksellinen aineisto on poistettu raportista, mutta laskentapohjan toimintaa havainnollistetaan kuvitteellisilla arvoilla.
Laskentapohjaan jätettiin mahdollisuus laajentaa sitä jatkossa. Esimerkiksi lieriön, toisen vedon, tulistimien sekä ilman esilämmittimien massoja ei ole otettu huomioon. Laskentapohjan muuttujista pyrittiin tekemään mahdollisimman avoimia niin, että vanhojen muokkaaminen ja uusien mallien lisääminen olisi helppoa.
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia Valmet Technologiesin valmistamien kattiloiden kattilakuormia ja kehittää niiden pohjalta uusi kuormien laskentapohja. Valmetin kiertoleijukattiloiden mallit ovat tuotteistettu, mutta niitä ei ole vielä täysin hyödynnetty kuormalaskennassa. Kuormalaskenta tehdään kattilan tarjousvaiheessa ja sen perusteella tehdään myöhemmin teräs- ja tukirakenteiden suunnittelu. Työn tavoitteena oli yksinkertaistaa laskentamenetelmää, tehdä siitä johdonmukaisempi sekä päästä viiden prosentin tarkkuuteen laskennassa. Työssä esitellään myös leijupetitekniikkaa, painottuen kiertoleijumenetelmään.
Uusi laskentapohja toteutettiin aiempien kuormalaskelmien ja 3D-automaattien pohjalta Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelmalla. Kattiloihin ja kattilakuormiin tutustuttiin suunnitteluohjeiden, vanhojen kuormalaskelmien ja 3D-mallien pohjalta. Työn lopputuloksena saatiin aikaan tavoitetarkkuuteen pääsevä Excelissä toimiva laskentapohja. Se laskee kattilan rakenteiden lisäksi myös muurauksen, eristyksen, hiekan ja veden massat kattilassa. Massojen lisäksi automaatti antaa määrät kattilan rakenteisiin tarvittaville osille. Luottamuksellinen aineisto on poistettu raportista, mutta laskentapohjan toimintaa havainnollistetaan kuvitteellisilla arvoilla.
Laskentapohjaan jätettiin mahdollisuus laajentaa sitä jatkossa. Esimerkiksi lieriön, toisen vedon, tulistimien sekä ilman esilämmittimien massoja ei ole otettu huomioon. Laskentapohjan muuttujista pyrittiin tekemään mahdollisimman avoimia niin, että vanhojen muokkaaminen ja uusien mallien lisääminen olisi helppoa.