Terveellinen ravitsemus ja liikunta opas viidesluokkalaisille
Riihikoski, Karoliina (2015)
Riihikoski, Karoliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229660
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Ylöjärven kaupungin viidesluokkalaisille opas, mitä kouluterveydenhoitajat voivat käyttää tukenaan laajassa terveystarkastuksessa ja minkä jokainen oppilas saisi kotiin mukaan vietäväksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että oppaan avulla oppilaat tietävät terveellisen ravitsemuksen ja liikunnan perusteet. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli, että oppaan avulla kouluterveydenhoitajat kehittävät terveelliseen ravitsemukseen ja liikuntaan liittyvää ohjausta. Opinnäytetyöntekijän tavoitteet olivat, että opinnäytetyöntekijä osaa työskennellä projektin parissa, osaa aikatauluttaa projektin ja saa lopputulokseksi käytännöllisen tuotoksen. Lisäksi opinnäytetyöntekijän tavoitteita olivat, että opinnäytetyöntekijä osaa työskennellä projektin vaiheiden parissa ja saattaa projekti valmiiksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kouluterveydenhuoltoa, laajaa terveystarkastusta, ravitsemussuosituksia, liikuntasuosituksia sekä aikaisempia tutkimuksia. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös oppaan laadinnan teoreettisia perusteita. Osuus nojautui vahvasti ammattikirjallisuuteen sekä www-sivuihin.
Opinnäytetyö oli projektiluontoinen, ja se toteutettiin syksyn 2014 ja kevään 2015 välisenä aikana. Opinnäytetyö alkoi syksyllä 2014 aiheen valinnalla. Keväällä 2015 opinnäytetyöntekijä työskenteli projektin parissa. Opas valmistui toukokuussa 2015. Opinnäytetyöntekijä oli pyytänyt osastonhoitajaa lähettämään arviointilomakkeen kaikille 10 kouluterveydenhoitajalle, jotka työskentelivät viidesluokkalaisten parissa. Opinnäytetyöntekijä sai palautetta neljältä kouluterveydenhoitajalta. Lisäksi opinnäytetyöntekijä kysyi kolmelta tutulta viidesluokkalaiselta palautetta oppaasta.
Opinnäytetyöntekijä oli oppaan valmistuttua tyytyväinen tuotokseen.
Opinnäytetyöntekijä koki päässeensä asetettuihin tavoitteisiin.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kouluterveydenhuoltoa, laajaa terveystarkastusta, ravitsemussuosituksia, liikuntasuosituksia sekä aikaisempia tutkimuksia. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös oppaan laadinnan teoreettisia perusteita. Osuus nojautui vahvasti ammattikirjallisuuteen sekä www-sivuihin.
Opinnäytetyö oli projektiluontoinen, ja se toteutettiin syksyn 2014 ja kevään 2015 välisenä aikana. Opinnäytetyö alkoi syksyllä 2014 aiheen valinnalla. Keväällä 2015 opinnäytetyöntekijä työskenteli projektin parissa. Opas valmistui toukokuussa 2015. Opinnäytetyöntekijä oli pyytänyt osastonhoitajaa lähettämään arviointilomakkeen kaikille 10 kouluterveydenhoitajalle, jotka työskentelivät viidesluokkalaisten parissa. Opinnäytetyöntekijä sai palautetta neljältä kouluterveydenhoitajalta. Lisäksi opinnäytetyöntekijä kysyi kolmelta tutulta viidesluokkalaiselta palautetta oppaasta.
Opinnäytetyöntekijä oli oppaan valmistuttua tyytyväinen tuotokseen.
Opinnäytetyöntekijä koki päässeensä asetettuihin tavoitteisiin.