Henkilöbrändäys – syyt, keinot, tulevaisuus ja trendit
Järvinen, Taru (2015)
Järvinen, Taru
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209144
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli suorittaa läpivalaisu henkilöbrändäykseen ilmiönä sekä selvittää henkilöbrändäyksen syitä, keinoja sekä tulevaisuuden näkymiä ja trendejä. Asioita tutkittiin julkisuuden henkilöiden tai heiksi aikovien näkökulmasta sekä työnhakijoiden osalta työnhakutilanteessa.
Opinnäytetyössä avataan yleinen brändikäsite, mutta brändäyksen alakäsitteistä tarkemman tarkastelun kohteena on ainoastaan henkilöbrändäys. Henkilöbrändin vaiheista ei käsitellä sen säilyttämistä uudistamalla, sen muuttamista eikä sen lopettamista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin kahta alan asiantuntijaa. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syksyllä 2014, ja se valmistui toukokuussa 2015. Haastattelut tehtiin maaliskuussa 2015.
Henkilöbrändäyksen syiksi osoittautui muun muassa erottuminen ja työhön sopivuuden esille tuominen. Henkilöbrändäystä tehdään esimerkiksi tuomalla esiin heikkouksia ja vahvuuksia. Tuloksissa kävi ilmi, että henkilöbrändin tulisi olla aito. Henkilöbrändäyksen tulevaisuudessa on odotettavissa kasvua, ja trendeissä korostui videoiden ja sosiaalisen median tärkeys.
Opinnäytetyössä avataan yleinen brändikäsite, mutta brändäyksen alakäsitteistä tarkemman tarkastelun kohteena on ainoastaan henkilöbrändäys. Henkilöbrändin vaiheista ei käsitellä sen säilyttämistä uudistamalla, sen muuttamista eikä sen lopettamista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Tutkimusta varten haastateltiin kahta alan asiantuntijaa. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin syksyllä 2014, ja se valmistui toukokuussa 2015. Haastattelut tehtiin maaliskuussa 2015.
Henkilöbrändäyksen syiksi osoittautui muun muassa erottuminen ja työhön sopivuuden esille tuominen. Henkilöbrändäystä tehdään esimerkiksi tuomalla esiin heikkouksia ja vahvuuksia. Tuloksissa kävi ilmi, että henkilöbrändin tulisi olla aito. Henkilöbrändäyksen tulevaisuudessa on odotettavissa kasvua, ja trendeissä korostui videoiden ja sosiaalisen median tärkeys.