Museoon oppimaan! : Luostarinmäen käsityöläismuseon alakouluille suunnatun museo-opetuksen kehittäminen
Koskilahti, Elisa (2015)
Koskilahti, Elisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209112
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Luostarinmäen käsityöläismuseon alakouluille suunnattua museo-opetusta. Luostarinmäen käsityöläismuseo on Turussa sijaitseva yli 200 vuotta vanha puutaloalue, jonka rakennuksiin on sisustettu käsityöläisten asuntoja ja verstaita. Museo tarjoaa kouluille lähinnä opastettuja kierroksia, mutta tarkoituksena on kehittää monipuolisempaa ja parempaa museo-opetusta, kuin mitä se tällä hetkellä on. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, millaista museo-opetusta Luostarinmäen käsityöläismuseon tulisi järjestää alakouluille. Samalla selvitettiin, millaista hyvä museo-opetus on, ja mitä hyvä yhteistyö museon ja alakoulujen välillä vaatii.
Tutkimuksen aineisto koottiin haastattelemalla museolehtoria, kahta alakoulun opettajaa sekä yhtä 6.-luokkalaisten lasten ryhmää. Museolehtorin ja opettajien haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, lasten haastattelu sisälsi teemahaastattelun lisäksi myös toiminnallisen osion. Taustateoriana työssä käytettiin museopedagogiikkaa sekä perehdyttiin museoon yleisesti ja avattiin museo-opetuksen yhteyttä perusopetuksen opetussuunnitelmiin.
Tutkimuksen perusteella alakouluille suunnatun museo-opetuksen tulee olla mahdollisimman tavoitteellista, koulujen kannalta helposti järjestettävää ja sisältää toiminnallisuutta. Museo-opetuksen tulee pohjautua museon omiin vahvuuksiin, ja siinä pitää olla arvo, jota ei voi koulussa oppimalla saavuttaa. Yhteistyön kannalta museon tulee olla aktiivinen osapuoli. Parhaimmaksi yhteistyön välineeksi nähtiin sähköposti. Tutkimuksen pohjalta tehtiin esitys Luostarinmäen käsityöläismuseon museo-opetuksen sisällöksi. Esitys pohjautuu perusopetuksen opetussuunnitelmiin sekä museon omiin vahvuuksiin, ja se sisältää konkreettisia, eri oppiaineisiin perustuvia ideoita.
Tutkimuksen aineisto koottiin haastattelemalla museolehtoria, kahta alakoulun opettajaa sekä yhtä 6.-luokkalaisten lasten ryhmää. Museolehtorin ja opettajien haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, lasten haastattelu sisälsi teemahaastattelun lisäksi myös toiminnallisen osion. Taustateoriana työssä käytettiin museopedagogiikkaa sekä perehdyttiin museoon yleisesti ja avattiin museo-opetuksen yhteyttä perusopetuksen opetussuunnitelmiin.
Tutkimuksen perusteella alakouluille suunnatun museo-opetuksen tulee olla mahdollisimman tavoitteellista, koulujen kannalta helposti järjestettävää ja sisältää toiminnallisuutta. Museo-opetuksen tulee pohjautua museon omiin vahvuuksiin, ja siinä pitää olla arvo, jota ei voi koulussa oppimalla saavuttaa. Yhteistyön kannalta museon tulee olla aktiivinen osapuoli. Parhaimmaksi yhteistyön välineeksi nähtiin sähköposti. Tutkimuksen pohjalta tehtiin esitys Luostarinmäen käsityöläismuseon museo-opetuksen sisällöksi. Esitys pohjautuu perusopetuksen opetussuunnitelmiin sekä museon omiin vahvuuksiin, ja se sisältää konkreettisia, eri oppiaineisiin perustuvia ideoita.