Valmiudet oman osaamisen tuotteistamiseen muotialalla
Turman, Anni (2015)
Turman, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198970
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli muotialan osaamisen tuotteistaminen stylistin ja muotitoimittajan työtehtävissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää muotialan käytänteitä ja kartoittaa, millaisille palveluille olisi kysyntää alalla. Työ oli luonteeltaan kehittämistutkimus. Työn tarkoituksena oli luoda sellaisia valmiuksia oman osaamisen tuotteistamiseen, jotka vastaavat muotialan nykyaikaista tarvetta. Palvelun tuotteistamisen kehittämistyö jatkuu opinnäytetyön jälkeen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin palvelun tuotteistamiseen ja tuotekehitykseen liittyviä teemoja. Työn empiirisen osaan valittiin laadullinen tutkimusote, sillä muotialan vallitsevista käytänteistä haluttiin saada mahdollisimman syvällistä ja monipuolista tietoa. Aineisto kerättiin kolmea kokenutta ammattilaista haastattelemalla. Haastatteluaineiston tukena käytettiin ajankohtaisia tekstidokumentteja, kuten lehtiartikkeleita. Tekstidokumenteista kerätty aineisto esiteltiin tuloksien yhteydessä, vertaillen ja rinnastaen sitä haastatteluista saatuun pääaineistoon.
Tutkimustuloksista ilmeni mahdollinen tarve uudenlaisille käyttäjäkeskeisemmille ja yksilöllisemmille palveluille. Aineiston mukaan tärkeänä pidettiin kuluttajan tarpeiden aiempaa tarkempaa huomioimista palveluiden kehittämisvaiheessa. Myös markkinointiviestinnän ja asiakaspalvelun täsmällistä kohdistamista tietylle kohderyhmälle pidettiin ensiarvoisen tärkeänä palveluiden kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Tutkimuksen aihe oli tekijälle henkilökohtainen, joten tutkimuksen tulokset ovat tapaus-kohtaisia. Tuloksista ei voi tehdä yleistäviä päätelmiä muotialasta. Kuitenkin muotialan osaamisen tuotteistamisen problematiikkaa käsittelevä tutkimusongelma saattaa kosket-taa monia alan ammattilaisia ja opiskelijoita.
Teoriaosuudessa käsiteltiin palvelun tuotteistamiseen ja tuotekehitykseen liittyviä teemoja. Työn empiirisen osaan valittiin laadullinen tutkimusote, sillä muotialan vallitsevista käytänteistä haluttiin saada mahdollisimman syvällistä ja monipuolista tietoa. Aineisto kerättiin kolmea kokenutta ammattilaista haastattelemalla. Haastatteluaineiston tukena käytettiin ajankohtaisia tekstidokumentteja, kuten lehtiartikkeleita. Tekstidokumenteista kerätty aineisto esiteltiin tuloksien yhteydessä, vertaillen ja rinnastaen sitä haastatteluista saatuun pääaineistoon.
Tutkimustuloksista ilmeni mahdollinen tarve uudenlaisille käyttäjäkeskeisemmille ja yksilöllisemmille palveluille. Aineiston mukaan tärkeänä pidettiin kuluttajan tarpeiden aiempaa tarkempaa huomioimista palveluiden kehittämisvaiheessa. Myös markkinointiviestinnän ja asiakaspalvelun täsmällistä kohdistamista tietylle kohderyhmälle pidettiin ensiarvoisen tärkeänä palveluiden kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Tutkimuksen aihe oli tekijälle henkilökohtainen, joten tutkimuksen tulokset ovat tapaus-kohtaisia. Tuloksista ei voi tehdä yleistäviä päätelmiä muotialasta. Kuitenkin muotialan osaamisen tuotteistamisen problematiikkaa käsittelevä tutkimusongelma saattaa kosket-taa monia alan ammattilaisia ja opiskelijoita.