Markkinointisuunnitelma Nika-Lasitukselle
Kurvinen, Hanna (2015)
Kurvinen, Hanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198951
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin keväällä 2015 toimeksiantona Nika-Lasitukselle. Nika-Lasitus on parveke-, terassi- ja julkisivulasituksiin erikoistunut suomalainen yritys, joka on osa Lasimies Oy:tä. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda markkinointisuunnitelma, joka antaa uusia työkaluja markkinoinnin kehittämiseen sekä uudistamiseen. Tavoitteena on lisätä näkyvyyttä ja tunnettuutta erityisesti digitaalisen markkinoinnin avulla. Markkinointisuunnitelma painottuu Suomessa tapahtuvaan kuluttajamyyntiin.
Työn teoriaosassa avataan erilaisia näkökulmia markkinointiin. Aluksi käsitellään markkinoinnin peruselementtejä, kuten segmentointia, asiakasymmärrystä, markkinoinnin kilpailukeinoja ja markkinointiviestintää. Tämän jälkeen perehdytään mm. digitaaliseen markkinointiin, sosiaalisen median trendeihin, työntekijälähettilyyteen sekä suosittelumarkkinointiin. Markkinointi vaatii onnistuakseen ja toimiakseen systemaattisuutta, suunnittelua, seurantaa sekä tulosten mittaamista, jotta tiedettäisiin mitkä markkinointitoimenpiteet toimivat ja mitkä ei.
Toiminnallisessa osassa esitellään nykytila-analyysin avulla Nika-Lasitus, sen tuotteet, asiakkaat sekä kilpailijat. Kilpailijoita vertaillaan myös taulukon ja kilpailijamatriisien avulla. Lisäksi tarkastellaan toimialan markkinatilannetta ja Nika-Lasituksen tämän hetkisiä markkinointitoimenpiteitä.
Markkinointisuunnitelma koostuu markkinointitoimenpiteistä, joilla pyritään lisäämään tunnettuutta sekä näkyvyyttä. Kaikki toimenpiteet on kasattu markkinoinnin toimenpidekalenteriin, joka alkaa vuoden 2015 kesäkuusta ja päättyy vuoden 2016 toukokuuhun. Kalenterin tarkoituksena on auttaa hahmottamaan paremmin toimenpiteet koko vuoden mittaisella ajanjaksolla. Suunnitelmassa painotetaan digitaalisen markkinoinnin keinoja, kuten sosiaalista mediaa. Lisäksi hakukonenäkyvyydellä ja kotisivuilla on suuri merkitys näkyvyyden lisäämisessä. Myös jälleenmyyjien aktivoiminen on suunnitelmassa suuressa osassa.
Lopuksi pohditaan markkinointitoimenpiteiden pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteita, markkinointiin käytettävissä olevia resursseja sekä kirjoittajan omaa oppimista opinnäytetyöprosessin aikana.
Työn teoriaosassa avataan erilaisia näkökulmia markkinointiin. Aluksi käsitellään markkinoinnin peruselementtejä, kuten segmentointia, asiakasymmärrystä, markkinoinnin kilpailukeinoja ja markkinointiviestintää. Tämän jälkeen perehdytään mm. digitaaliseen markkinointiin, sosiaalisen median trendeihin, työntekijälähettilyyteen sekä suosittelumarkkinointiin. Markkinointi vaatii onnistuakseen ja toimiakseen systemaattisuutta, suunnittelua, seurantaa sekä tulosten mittaamista, jotta tiedettäisiin mitkä markkinointitoimenpiteet toimivat ja mitkä ei.
Toiminnallisessa osassa esitellään nykytila-analyysin avulla Nika-Lasitus, sen tuotteet, asiakkaat sekä kilpailijat. Kilpailijoita vertaillaan myös taulukon ja kilpailijamatriisien avulla. Lisäksi tarkastellaan toimialan markkinatilannetta ja Nika-Lasituksen tämän hetkisiä markkinointitoimenpiteitä.
Markkinointisuunnitelma koostuu markkinointitoimenpiteistä, joilla pyritään lisäämään tunnettuutta sekä näkyvyyttä. Kaikki toimenpiteet on kasattu markkinoinnin toimenpidekalenteriin, joka alkaa vuoden 2015 kesäkuusta ja päättyy vuoden 2016 toukokuuhun. Kalenterin tarkoituksena on auttaa hahmottamaan paremmin toimenpiteet koko vuoden mittaisella ajanjaksolla. Suunnitelmassa painotetaan digitaalisen markkinoinnin keinoja, kuten sosiaalista mediaa. Lisäksi hakukonenäkyvyydellä ja kotisivuilla on suuri merkitys näkyvyyden lisäämisessä. Myös jälleenmyyjien aktivoiminen on suunnitelmassa suuressa osassa.
Lopuksi pohditaan markkinointitoimenpiteiden pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteita, markkinointiin käytettävissä olevia resursseja sekä kirjoittajan omaa oppimista opinnäytetyöprosessin aikana.