Tervetuloa töihin lastenosastolle! : Järjestelmän ja kohtaamisen yhdistyminen ammatillisessa perehdytysohjelmassa
Yrttiaho, Anu (2015)
Yrttiaho, Anu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188714
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksen tavoite oli luoda ammatillinen perehdytysohjelma HUS-kuntayhtymän Hyvinkään sairaalan lastenosastolle. HUS-perehdytysohjelmassa perehdytys on jaettu yleisperehdytykseen ja ammatilliseen perehdytykseen. Yleisperehdytys on ohjeistettu ja keskittyy organisaation johtamiseen, palvelusuhdetietoihin ja HUS:n keskeisiin rakenteisiin. Ammatillisen perehdytysohjelman painopiste on työyksikön yksikkökohtaisessa ammatillisessa osaamisessa ja sen toteutumisesta vastaa yksikön esimies.
Osaava henkilöstö on organisaation tärkein laatutekijä ja siksi johtamisen näkökulmasta on tärkeää, että ammatillista osaamista kehitetään ja ylläpidetään järjestelmällisesti ja tavoitteellisesti. Hyvinkään sairaalan lastenosastolta ammatillinen perehdytysohjelma puuttui. Tavoite oli aikaansaada ammatillinen perehdytysohjelma, jota toteutetaan käytännön työssä järjestelmänä ja vuorovaikutuksellisena oppimisprosessina. Ammatillisen perehdytysohjelman suunnitteli ohjattuna osallistavan toiminnan kautta lastenosaston hoitohenkilöstö ja esimiehet.
Ammatillinen perehdytysohjelma koottiin kahden kehittämisiltapäivän tuotoksista. Toiminnalliset osuudet toteutettiin pienryhmätyöskentelynä ja opetusmenetelminä toimivat workshop – ja learning cafe – työskentely.
Kehittämisiltapäivien perusteella ammatilliselle perehdytysohjelmalle luotiin rakenne, sisältö ja tavoitteet. Työyhteisö käsitteli myös toimivan työyhteisön ja tervetulleen työilmapiirin piirteitä sekä hyvän perehdyttäjän vahvuuksia ja vastavuoroista oppimista perehdytyksessä. Esimiehet käsittelivät perehdytyksen kulkua neljän kuukauden aikana, vuorovaikutteisen johtamisen merkitystä perehdytyksessä sekä perehdytysohjelman merkitystä osaamisen johtamisen tukena. Lopputuloksena syntyi seitsemän sivuinen ammatillinen perehdytysohjelma ja kahdeksan sivuinen perehdytyskortti. Jatkossa voisi kartoittaa perehdytysohjelman toimivuutta käytännössä.
Osaava henkilöstö on organisaation tärkein laatutekijä ja siksi johtamisen näkökulmasta on tärkeää, että ammatillista osaamista kehitetään ja ylläpidetään järjestelmällisesti ja tavoitteellisesti. Hyvinkään sairaalan lastenosastolta ammatillinen perehdytysohjelma puuttui. Tavoite oli aikaansaada ammatillinen perehdytysohjelma, jota toteutetaan käytännön työssä järjestelmänä ja vuorovaikutuksellisena oppimisprosessina. Ammatillisen perehdytysohjelman suunnitteli ohjattuna osallistavan toiminnan kautta lastenosaston hoitohenkilöstö ja esimiehet.
Ammatillinen perehdytysohjelma koottiin kahden kehittämisiltapäivän tuotoksista. Toiminnalliset osuudet toteutettiin pienryhmätyöskentelynä ja opetusmenetelminä toimivat workshop – ja learning cafe – työskentely.
Kehittämisiltapäivien perusteella ammatilliselle perehdytysohjelmalle luotiin rakenne, sisältö ja tavoitteet. Työyhteisö käsitteli myös toimivan työyhteisön ja tervetulleen työilmapiirin piirteitä sekä hyvän perehdyttäjän vahvuuksia ja vastavuoroista oppimista perehdytyksessä. Esimiehet käsittelivät perehdytyksen kulkua neljän kuukauden aikana, vuorovaikutteisen johtamisen merkitystä perehdytyksessä sekä perehdytysohjelman merkitystä osaamisen johtamisen tukena. Lopputuloksena syntyi seitsemän sivuinen ammatillinen perehdytysohjelma ja kahdeksan sivuinen perehdytyskortti. Jatkossa voisi kartoittaa perehdytysohjelman toimivuutta käytännössä.