Informaationäyttöjärjestelmän kehittämisen vaikutukset organisaation sisäisen viestinnän laatuun
Ruokolainen, Mikko (2015)
Ruokolainen, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505168382
Tiivistelmä
Yritys Oy:n henkilöstötyytyväisyyskyselyissä oli useina vuosina peräkkäin noussut esille kehittämiskohteena informaation tuottaminen tuotannon henkilöstön saataville. Tuotannon henkilöstöstä suurella osalla ei ollut pääsyä yhtiön intranetiin jonka johdosta yhtiö- ja osastotason tiedotuksen seuraaminen oli hankalaa. Myöskään reaaliaikaisten tuotantoa koskevien tietojen julkaisulle ei vielä ollut kanavaa.
Edellä mainitun ongelman ratkaisemiseksi Yrityksessä käynnistettiin vuoden 2014 alkupuolella sisäisen viestinnän kehityshanke. Hankkeen tavoitteena oli uudistaa olemassa oleva viestintäkanava kokonaisuudessaan. Kyseinen kanava oli tuotannon tiloihin sijoitettu informaationäyttöjärjestelmä, joka ei enää kyennyt täyttämään sille asetettuja odotuksia ja viestintätarpeita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata kehityshankkeen edistymistä, sekä tutkia uuden järjestelmän vaikutuksia sisäisen viestinnän laatuun. Edellä mainitusta syystä tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen- eli laadullinen tutkimusmenetelmä.
Tiedonkeruumenetelmäksi päätettiin teettää Yritys Oy:n henkilöstölle henkilöstötutkimus. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jonka otantaan toivottiin osallistuvan uusitun informaationäyttöjärjestelmän vaikutusalueella työskentelevät Yritys Oy:n henkilöstön jäsenet. Kysely järjestettiin noin puoli vuotta uuden viestintäjärjestelmän käyttöönoton jälkeen, jotta henkilöstöllä oli aikaa muodostaa mielipide uudesta viestintäkanavasta.
Vastausten perusteella saatiin arvokasta tietoa henkilöstön suhtautumisesta uutta järjestelmää kohtaan. Vastauksien perusteella pystyttiin muodostamaan johtopäätöksiä viestinnän laadullisista muutoksista. Koska kyselyn kohteena on uusi viestintäjärjestelmä, kyselyn myötä saatiin selville myös reilusti korjaus- sekä kehitysehdotuksia järjestelmän toimintaan ja päivittäiseen viestintään liittyen.
Edellä mainitun ongelman ratkaisemiseksi Yrityksessä käynnistettiin vuoden 2014 alkupuolella sisäisen viestinnän kehityshanke. Hankkeen tavoitteena oli uudistaa olemassa oleva viestintäkanava kokonaisuudessaan. Kyseinen kanava oli tuotannon tiloihin sijoitettu informaationäyttöjärjestelmä, joka ei enää kyennyt täyttämään sille asetettuja odotuksia ja viestintätarpeita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata kehityshankkeen edistymistä, sekä tutkia uuden järjestelmän vaikutuksia sisäisen viestinnän laatuun. Edellä mainitusta syystä tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen- eli laadullinen tutkimusmenetelmä.
Tiedonkeruumenetelmäksi päätettiin teettää Yritys Oy:n henkilöstölle henkilöstötutkimus. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jonka otantaan toivottiin osallistuvan uusitun informaationäyttöjärjestelmän vaikutusalueella työskentelevät Yritys Oy:n henkilöstön jäsenet. Kysely järjestettiin noin puoli vuotta uuden viestintäjärjestelmän käyttöönoton jälkeen, jotta henkilöstöllä oli aikaa muodostaa mielipide uudesta viestintäkanavasta.
Vastausten perusteella saatiin arvokasta tietoa henkilöstön suhtautumisesta uutta järjestelmää kohtaan. Vastauksien perusteella pystyttiin muodostamaan johtopäätöksiä viestinnän laadullisista muutoksista. Koska kyselyn kohteena on uusi viestintäjärjestelmä, kyselyn myötä saatiin selville myös reilusti korjaus- sekä kehitysehdotuksia järjestelmän toimintaan ja päivittäiseen viestintään liittyen.