Sähkömikroauto : Akku, logiikka & muut säädöt
Juopperi, Matias (2015)
Juopperi, Matias
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137853
Tiivistelmä
Sähköautotekniikan kehittyessä eteenpäin myös harraste- ja kilpa-ajoihin käytettäviä sähköajoneuvoja on alkanut ilmestymään markkinoille. Opinnäytetyöksi muunnettiin polttomoottorikäyttöisen karting-auton sähkömoottorilla toimivaksi.
Opinnäytetyö jaettiin kahteen osaan: moottori ja runko, jotka löytyvät toisesta opinnäytetyöstä ja akku, logiikka & muut säädöt, jotka ovat tässä työssä. Työssäni kerrotaan akun valinnasta, sen tarvitsemasta akunvalvontajärjestelmästä, autoon kohdistuvista muista säädöistä sekä autossa olevista logiikoista. Opinnäytetyössä käsitellään myös auton turvallisuuteen sekä ajoturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Auton rungoksi valittiin CRG:n Road Rebel, moottoriksi HPEVS AC-20-03.27 oikosulkumoottori, mootto-rinohjaimeksi Curtisin 1238-5601 sekä akunvalvontajärjestelmäksi Orion Juoniorin BMS.
Rakenteellisesti auto on valmis, mutta osien puutteen takia autoa ei saatu ajokuntoiseksi tarpeeksi ajoissa. Auto viimeistellään opinnäytetyön jälkeen ja sitä tullaan käyttämään harrasteajossa.
Lopuksi käydään läpi myös mahdollisia jatkomahdollisuuksia sekä kehittämismahdollisuuksia.
Opinnäytetyö jaettiin kahteen osaan: moottori ja runko, jotka löytyvät toisesta opinnäytetyöstä ja akku, logiikka & muut säädöt, jotka ovat tässä työssä. Työssäni kerrotaan akun valinnasta, sen tarvitsemasta akunvalvontajärjestelmästä, autoon kohdistuvista muista säädöistä sekä autossa olevista logiikoista. Opinnäytetyössä käsitellään myös auton turvallisuuteen sekä ajoturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä.
Auton rungoksi valittiin CRG:n Road Rebel, moottoriksi HPEVS AC-20-03.27 oikosulkumoottori, mootto-rinohjaimeksi Curtisin 1238-5601 sekä akunvalvontajärjestelmäksi Orion Juoniorin BMS.
Rakenteellisesti auto on valmis, mutta osien puutteen takia autoa ei saatu ajokuntoiseksi tarpeeksi ajoissa. Auto viimeistellään opinnäytetyön jälkeen ja sitä tullaan käyttämään harrasteajossa.
Lopuksi käydään läpi myös mahdollisia jatkomahdollisuuksia sekä kehittämismahdollisuuksia.