ALLERGIA, ASTMA JA ANAFYLAKSIA ALAKOULUSSA : OPAS VASARAMÄEN YHTENÄISKOULUN LEHMUSTIEN YKSIKÖN OPETUSHENKILÖSTÖLLE
Inberg, Anna (2015)
Inberg, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076655
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on projekti, jonka aiheena ovat 7-12 -vuotiaiden lasten sairastamat yleisimmät allergiat, astma ja anafylaksia. Kohdeorganisaationa oli Vasaramäen yhtenäiskoulun Lehmustien yksikkö. Yksikössä toimii 17 opettajaa ja opiskelee noin 300 perusopetuksen 1.-6. vuosiluokkien oppilasta (Välimäki henkilökohtainen tiedonanto 19.01.2015).
Projektin tarkoituksena oli luoda opas koulun opetushenkilöstölle. Tavoitteena oli antaa tietoa allergioista, astmasta sekä anafylaksiasta – erityisesti sellaista tietoa, minkä avulla henkilöstö osaa toimia, kun oppilas saa allergiaoireita, allergiakohtauksen tai anafylaktisen reaktion. Henkilökohtaisina oppimistavoitteinani oli kehittyä projektin hallinnassa; sen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa sekä lisätä omaa tiedollista osaamistani allergioista, astmasta ja anafylaksiasta.
Opinnäytetyöni teoriaosassa olen käsitellyt yleisesti allergiaa sekä sen kehitystä sekä erityisesti ruokayliherkkyyttä, siitepölyallergiaa, ristiallergiaa, astmaa ja anafylaksiaa sekä näiden hoitoa. Teoriaosa taustoittaa projektiani prosessina – sen eri vaiheita aina oppaan laadintaan.
Olen koonnut oppaan kirjallisuutta muun muassa aiempia vastaavia oppaita – sekä muita alan julkaisuja hyödyntäen. Opas on A4-kokoinen ja sisältää 17-sivua. Varsinaisia teoriaosuuksia on seitsemän: allergia, ruokayliherkkyys, siitepölyallergia, atooppinen iho, astma, anafylaksia sekä allerginen tai astmaa sairastava lapsi alakoulussa.
Opas sisältää ensiapuohjeita astmakohtauksen tai anafylaktisen reaktion sattuessa. Opas on tehty verkkotiedostoksi kohdeorganisaation opetushenkilöstön käyttöön. Pdf-tiedostona se on myös helposti tulostettavissa. Jatkohaasteena esitän kohdeorganisaatiolle uusien työntekijöiden, niin opettajien kuin koulunkäyntiavustajienkin tutustuttamisen allergia-, astma- ja anafylaksiaoppaaseen.
Opinnäytetyöprosessia pidän onnistuneena, sillä sekä henkilökohtaiset tavoitteeni että kohdeorganisaation tavoitteet täyttyivät ja oppaasta tuli käytännöllinen sekä tarpeellinen.
Projektin tarkoituksena oli luoda opas koulun opetushenkilöstölle. Tavoitteena oli antaa tietoa allergioista, astmasta sekä anafylaksiasta – erityisesti sellaista tietoa, minkä avulla henkilöstö osaa toimia, kun oppilas saa allergiaoireita, allergiakohtauksen tai anafylaktisen reaktion. Henkilökohtaisina oppimistavoitteinani oli kehittyä projektin hallinnassa; sen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa sekä lisätä omaa tiedollista osaamistani allergioista, astmasta ja anafylaksiasta.
Opinnäytetyöni teoriaosassa olen käsitellyt yleisesti allergiaa sekä sen kehitystä sekä erityisesti ruokayliherkkyyttä, siitepölyallergiaa, ristiallergiaa, astmaa ja anafylaksiaa sekä näiden hoitoa. Teoriaosa taustoittaa projektiani prosessina – sen eri vaiheita aina oppaan laadintaan.
Olen koonnut oppaan kirjallisuutta muun muassa aiempia vastaavia oppaita – sekä muita alan julkaisuja hyödyntäen. Opas on A4-kokoinen ja sisältää 17-sivua. Varsinaisia teoriaosuuksia on seitsemän: allergia, ruokayliherkkyys, siitepölyallergia, atooppinen iho, astma, anafylaksia sekä allerginen tai astmaa sairastava lapsi alakoulussa.
Opas sisältää ensiapuohjeita astmakohtauksen tai anafylaktisen reaktion sattuessa. Opas on tehty verkkotiedostoksi kohdeorganisaation opetushenkilöstön käyttöön. Pdf-tiedostona se on myös helposti tulostettavissa. Jatkohaasteena esitän kohdeorganisaatiolle uusien työntekijöiden, niin opettajien kuin koulunkäyntiavustajienkin tutustuttamisen allergia-, astma- ja anafylaksiaoppaaseen.
Opinnäytetyöprosessia pidän onnistuneena, sillä sekä henkilökohtaiset tavoitteeni että kohdeorganisaation tavoitteet täyttyivät ja oppaasta tuli käytännöllinen sekä tarpeellinen.