Avainasiakkaan palveluntarpeen määrittäminen palvelumuotoilun keinoin
Palm-Kainulainen, Pauliina (2015)
Palm-Kainulainen, Pauliina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066395
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on pyritty kartoittamaan ja suunnittelemaan asiakas-yrityksen, helsinkiläisen Swanheart Design Oy:n avainasiakaspalvelua pal-velumuotoilun keinoin. Avainasiakkaiksi rajattiin sisustusalan suunnittelijat, joita haastateltiin opinnäytetyön tutkimusmateriaalin saamiseksi. Swanheart Design Oy:n päätuote on Wall+ sisustuslaatta. Se on täysin uusi, puukompo-siittimateriaalista valmistettu, 100 %:sti suomalainen innovaatio, joka tulee kauppoihin ympäri Suomen kevään 2015 aikana.
Työ rakentui yhteistyössä asiakasyrityksen kanssa. Suunnittelijoiden palve-lukokemuksen hahmottaminen saatiin aikaan haastattelemalla heitä ja kysy-mällä heidän tarpeitaan, kokemuksiaan ja toiveitaan. Työssä pyrittiin kartoit-tamaan nimenomaan palvelun kannalta olennaisimmat asiat sekä karsimaan pois seikkoja, joiden ei katsottu olevan tarpeellisia tai hyödyttävän kumpaa-kaan osapuolta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ideoita toimivan ja erottuvamman yritys-kuvan luomiseksi, jossa palvelumuotoilun merkitys näkyy. Palvelumuotoilu-prosessi kehitettiin yhteistyössä asiakasyrityksen edustajien ja suunnittelijoi-den kanssa. Työn tuloksena syntyi suunnitelma avainasiakaspalvelusta, jon-ka seuraava vaihe on testata palvelua käytännössä.
Työ rakentui yhteistyössä asiakasyrityksen kanssa. Suunnittelijoiden palve-lukokemuksen hahmottaminen saatiin aikaan haastattelemalla heitä ja kysy-mällä heidän tarpeitaan, kokemuksiaan ja toiveitaan. Työssä pyrittiin kartoit-tamaan nimenomaan palvelun kannalta olennaisimmat asiat sekä karsimaan pois seikkoja, joiden ei katsottu olevan tarpeellisia tai hyödyttävän kumpaa-kaan osapuolta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ideoita toimivan ja erottuvamman yritys-kuvan luomiseksi, jossa palvelumuotoilun merkitys näkyy. Palvelumuotoilu-prosessi kehitettiin yhteistyössä asiakasyrityksen edustajien ja suunnittelijoi-den kanssa. Työn tuloksena syntyi suunnitelma avainasiakaspalvelusta, jon-ka seuraava vaihe on testata palvelua käytännössä.