Lasten osallisuuden toteutuminen Vihreä lippu -päivähoidossa
Heikkilä, Minna (2015)
Heikkilä, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066361
Tiivistelmä
Vihreä lippu on päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten kestävän kehityksen ohjelma, ja lasten osallisuus on yksi sen toimintaperiaatteista. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lasten osallisuus toteutuu Vihreä lippu -ohjelmassa mukana olevissa kaarinalaisissa päiväkodeissa ja perhepäivähoitoyksiköissä.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja sähköistä kyselyä. Näiden menetelmien avulla pyrittiin saamaan vastaukset viiteen tutkimustehtävään.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2015 haastattelemalla kahdeksaa kaarinalaista Vihreä lippu-ohjelmaa toteuttavaa varhaiskasvatuksen työntekijää sekä lähettämällä sähköisiä kyselyitä Vihreä lippu -ohjelmassa mukana oleviin päiväkoteihin eri puolille Suomea.
Tutkimukset keskeiset tulokset osoittivat, että lasten osallisuus toteutuu Vihreä lippu -ohjelman myötä. Kestävän kehityksen kasvatus ja lasten osallisuus kuuluvat olennaisesti yhteen. Lasten osallisuus toteutuu jokapäiväisissä, arkisissa askareissa, lasten kuulemisessa ja havainnoimisessa sekä lasten ideoihin tarttumisessa. Vihreä lippu –toiminnassa lasten osallisuus toteutuu myös ympäristöraatien muodossa. Lähtökohtana on, että lapset oppivat itse tekemällä ja kokeilemalla.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja sähköistä kyselyä. Näiden menetelmien avulla pyrittiin saamaan vastaukset viiteen tutkimustehtävään.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2015 haastattelemalla kahdeksaa kaarinalaista Vihreä lippu-ohjelmaa toteuttavaa varhaiskasvatuksen työntekijää sekä lähettämällä sähköisiä kyselyitä Vihreä lippu -ohjelmassa mukana oleviin päiväkoteihin eri puolille Suomea.
Tutkimukset keskeiset tulokset osoittivat, että lasten osallisuus toteutuu Vihreä lippu -ohjelman myötä. Kestävän kehityksen kasvatus ja lasten osallisuus kuuluvat olennaisesti yhteen. Lasten osallisuus toteutuu jokapäiväisissä, arkisissa askareissa, lasten kuulemisessa ja havainnoimisessa sekä lasten ideoihin tarttumisessa. Vihreä lippu –toiminnassa lasten osallisuus toteutuu myös ympäristöraatien muodossa. Lähtökohtana on, että lapset oppivat itse tekemällä ja kokeilemalla.