Terveydenhoitajien kokemuksia Lappeenrannan hyvinvointineuvolan toimivuudesta
Dietrich, Irene; Niskanen, Heidi (2015)
Dietrich, Irene
Niskanen, Heidi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056170
Tiivistelmä
Lappeenrannassa aloitti kesällä 2012 hyvinvointineuvolaksi nimetty neuvola-keskus. Päämääränä oli aikaansaada palveluverkosto, joka aiempaa paremmin mahdollistaisi neuvonnan, ohjauksen ja avun perheiden ongelmatilanteissa. Tavoitteena oli myös järjestää lapsiperheille nopeammin apua kotiin äkillisissä vaikeuksissa. Lappeenrannan neuvolakeskushanke – pysyvä moniammatillinen palveluverkostomalli –väliraportissa edellä mainittuja asioita luonnehdittiin tavoitteiksi ja toivotuksi muutokseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sähköpostikyselyllä saatuja terveydenhoitajien kokemuksia Lappeenrannan hyvinvointineuvolan toiminnasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa hyvinvointineuvolan kehittämistyön pohjaksi.
Neuvolan henkilöstölle kertyi runsaasti tietoa palvelujen toimivuudesta ja kehittämistarpeista. Laadullista aineistoa luokiteltiin sekä tutkimuskysymysten perusteella että taulukoimalla ilmauksia, joista muodostui alaluokkia ja niistä yläluokkia. Ryhmiteltäessä samaa merkitsevät lauseet ja ilmaukset yhdistettiin samaan kategoriaan eli ala- ja yläluokkiin, joille annettiin sisältöä kuvaavat nimet.
Tulosten perusteella hyvinvointineuvola vastasi terveydenhoitajien kokemusten perusteella hyvin asiakkaiden tarpeita. Erityisesti moniammatillisuus paransi palvelua ja yhteistyötä sekä lisäsi tukea ja näkökulmia. Työn ytimenä terveydenhoitajat pitivät jatkuvuutta ja terveydenhoitajien mahdollisimman vähäistä vaihtuvuutta.
Kehittämisehdotuksina terveydenhoitajat esittivät työntekijöiden osallistamista erilaisissa muutoksissa. Työntekijät toivoivat tiedonkulun parantamista sekä vaikutusmahdollisuuksia, työntekijöiltä tulevien kehitysehdotusten huomioimista sekä enemmän neuvotteluja muutosten toteuttamisesta.
Jatkossa olisi syytä tutkia, näkyykö yksinhuoltajaperheiden lisääntyvä määrä palvelutarjonnassa, jääkö palveluihin katvealueita ja miten nämä ryhmät saataisiin palvelujen piiriin. Jatkossa kannattaisi tutkia myös, miksi ryhmätoiminta ei ole tavoittanut perheitä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sähköpostikyselyllä saatuja terveydenhoitajien kokemuksia Lappeenrannan hyvinvointineuvolan toiminnasta. Tavoitteena oli tuottaa tietoa hyvinvointineuvolan kehittämistyön pohjaksi.
Neuvolan henkilöstölle kertyi runsaasti tietoa palvelujen toimivuudesta ja kehittämistarpeista. Laadullista aineistoa luokiteltiin sekä tutkimuskysymysten perusteella että taulukoimalla ilmauksia, joista muodostui alaluokkia ja niistä yläluokkia. Ryhmiteltäessä samaa merkitsevät lauseet ja ilmaukset yhdistettiin samaan kategoriaan eli ala- ja yläluokkiin, joille annettiin sisältöä kuvaavat nimet.
Tulosten perusteella hyvinvointineuvola vastasi terveydenhoitajien kokemusten perusteella hyvin asiakkaiden tarpeita. Erityisesti moniammatillisuus paransi palvelua ja yhteistyötä sekä lisäsi tukea ja näkökulmia. Työn ytimenä terveydenhoitajat pitivät jatkuvuutta ja terveydenhoitajien mahdollisimman vähäistä vaihtuvuutta.
Kehittämisehdotuksina terveydenhoitajat esittivät työntekijöiden osallistamista erilaisissa muutoksissa. Työntekijät toivoivat tiedonkulun parantamista sekä vaikutusmahdollisuuksia, työntekijöiltä tulevien kehitysehdotusten huomioimista sekä enemmän neuvotteluja muutosten toteuttamisesta.
Jatkossa olisi syytä tutkia, näkyykö yksinhuoltajaperheiden lisääntyvä määrä palvelutarjonnassa, jääkö palveluihin katvealueita ja miten nämä ryhmät saataisiin palvelujen piiriin. Jatkossa kannattaisi tutkia myös, miksi ryhmätoiminta ei ole tavoittanut perheitä.