Rakennuspiirustuksista valokuvamaiseen mainoskuvaan : Visuaaliset ratkaisut Blender 3D-mallinnusohjelman avulla toteutetussa pientalon visualisoinnissa
Tiitto, Laura (2015)
Tiitto, Laura
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295501
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee arkkitehtuurivisualisoinnin toteuttamista pientalosta Blender 3D-mallinnusohjelman avulla. Työ keskittyy 3D-mallinnuksen avulla toteutetun teoksen, visualisointikuvan ja siihen liittyvän viitekehyksen tarkasteluun. Työssä esitellään 3D arkkitehtuurivisualisoinnin keinoja ja tarkastellaan visuaalisia ratkaisuja visualisointikuvissa. Työssä kuvataan lisäksi tapauskohtainen visualisointikuvan toteutusprosessi työvaiheittain. Blender 3D-mallinnusohjelma on työssä keskeisessä roolissa.
Teosta ja työprosessia tarkastellaan kriittisesti ja pyritään löytämään ratkaisuja niiden kehittämiseksi. Aihetta tarkastellaan tekijän näkökulmasta ja työn tavoite oli kehittää tekijän omaa osaamista ja aiheen hallintaa. Työ vastaa kysymykseen: Miten voin kehittää toteuttamaani arkkitehtuurivisualisointia toimivammaksi, laadukkaammaksi ja luovemmaksi ja sen työprosessia tehokkaammaksi ja ammattimaisemmaksi?
Opinnäytetyön johtopäätöksenä tulin siihen tulokseen, että toteuttamani teos on visuaalisesti suhteellisen toimiva ja laadukas, muttei kovin luova. Luovan ilmaisun kehittäminen visuaalisten ratkaisujen osalta vaatisi harjaannusta ja työvälineiden parempaa hallintaa. Teoksen työprosessissa on runsaasti kehittämisen kohteita erityisesti tehokkuuden ja työvälineiden käytön osalta. Sekä teoksen visuaalisia ratkaisuja, että työprosessia voisi kehittää erityisesti visualisoinnin sisällön ja toteutuksen huolellisemmalla suunnittelulla ja työskentelyn järjestelmällisyydellä. Työvälineenä käytetty Blender soveltui laadukkaan ja luovan arkkitehtuurivisualisoinnin tekemiseen, mutta oli ensikokemuksen perusteella verrattain työläs käyttää.
Teosta ja työprosessia tarkastellaan kriittisesti ja pyritään löytämään ratkaisuja niiden kehittämiseksi. Aihetta tarkastellaan tekijän näkökulmasta ja työn tavoite oli kehittää tekijän omaa osaamista ja aiheen hallintaa. Työ vastaa kysymykseen: Miten voin kehittää toteuttamaani arkkitehtuurivisualisointia toimivammaksi, laadukkaammaksi ja luovemmaksi ja sen työprosessia tehokkaammaksi ja ammattimaisemmaksi?
Opinnäytetyön johtopäätöksenä tulin siihen tulokseen, että toteuttamani teos on visuaalisesti suhteellisen toimiva ja laadukas, muttei kovin luova. Luovan ilmaisun kehittäminen visuaalisten ratkaisujen osalta vaatisi harjaannusta ja työvälineiden parempaa hallintaa. Teoksen työprosessissa on runsaasti kehittämisen kohteita erityisesti tehokkuuden ja työvälineiden käytön osalta. Sekä teoksen visuaalisia ratkaisuja, että työprosessia voisi kehittää erityisesti visualisoinnin sisällön ja toteutuksen huolellisemmalla suunnittelulla ja työskentelyn järjestelmällisyydellä. Työvälineenä käytetty Blender soveltui laadukkaan ja luovan arkkitehtuurivisualisoinnin tekemiseen, mutta oli ensikokemuksen perusteella verrattain työläs käyttää.