Sorateiden rakenteen parantaminen sekoitusjyrsinnän avulla
Laitamaa, Markus (2015)
Laitamaa, Markus
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504295425
Tiivistelmä
Sekoitusjyrsintätyön tavoitteena oli parantaa tienpintaa ja sen rakennetta tienpientareelta ja ojaluiskasta saatavalla materiaalilla. Soratiestön ylläpidossa pyritään kehittämään vaihtoehtoisia edullisempia ratkaisumenetelmiä kustannuksien
säästämiseksi. Tämän työn tavoitteena oli erityisesti säästää kustannuksissa ja hyödyntää olemassa olevaa materiaalia. Pölynsidontaan käytettävän suolan käytönminimoiminen kuului myös tavoitteisiin.
Sekoitusjyrsintätyö suoritettiin Pellon kunnan alueella Ajangin paikallistiellä tienumero 19670 noin neljän kilometrin matkalla. Sorateille tyypillisesti pintamurskeita
on ajan saatossa kulkeutunut pientareille, mistä ne reunannoston jälkeen hyödynnettiin sekoitusjyrsinnän avulla takaisin tierakenteeseen. Kunnostustyön tilaaja oli Lapin ELY-keskus ja se on osa Pellon hoidon ja ylläpidon alueurakkaa.
Kunnostustyön ja jälkiseurannan tuloksena saatiin selville kyseisen rakenteenparantamismenetelmän soveltumisen sorateille ja kevytpäällysteteille. Jatkossa menetelmää voidaan hyödyntää vähäliikenteisillä ja heikkokuntoisilla teillä kustannustehokkaasti.
säästämiseksi. Tämän työn tavoitteena oli erityisesti säästää kustannuksissa ja hyödyntää olemassa olevaa materiaalia. Pölynsidontaan käytettävän suolan käytönminimoiminen kuului myös tavoitteisiin.
Sekoitusjyrsintätyö suoritettiin Pellon kunnan alueella Ajangin paikallistiellä tienumero 19670 noin neljän kilometrin matkalla. Sorateille tyypillisesti pintamurskeita
on ajan saatossa kulkeutunut pientareille, mistä ne reunannoston jälkeen hyödynnettiin sekoitusjyrsinnän avulla takaisin tierakenteeseen. Kunnostustyön tilaaja oli Lapin ELY-keskus ja se on osa Pellon hoidon ja ylläpidon alueurakkaa.
Kunnostustyön ja jälkiseurannan tuloksena saatiin selville kyseisen rakenteenparantamismenetelmän soveltumisen sorateille ja kevytpäällysteteille. Jatkossa menetelmää voidaan hyödyntää vähäliikenteisillä ja heikkokuntoisilla teillä kustannustehokkaasti.